La línia L4 del metro encara la recta final per eliminar el problema històric de les vibracions. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja ha pogut completar més del 60% de les obres de renovació de la via en el tram que va de l’estació de Maragall a la de Trinitat Nova, que pretenen no només reduir al màxim les molèsties i afectacions pel pas dels combois, sinó també posar al dia aquesta part de la xarxa del subsol de la capital catalana. En concret, l’actuació s’ha centrat en uns túnels que daten dels anys setanta i amb una infraestructura que ja ha arribat al final de la seva vida útil, de manera que requerien una modernització per poder seguir prestant el servei en condicions i facilitar-ne el manteniment i la fiabilitat. Cal recordar que el cost previst és de 20 milions d’euros.

Durant aquest primer mes i mig d’obres, que han obligat a tallar des del passat 25 juny el tram del recorregut afectat, s’ha substituït el balast per lloses de formigó en els sis quilòmetres de via -tres d’anada i tres de tornada- que separen les estacions de Maragall i Trinitat Nova i també s’ha instal·lat el carril i les fixacions antivibratòries. Es calcula que els últims quatre anys s’haurà dut a terme aquesta intervenció en prop de quinze quilòmetres de via de la xarxa barcelonina. De cara al pròxim 7 de setembre, quan està previst que culminin els treballs i es reprengui la circulació habitual a la línia, s’haurà d’acabar d’enllestir algunes actuacions concretes en la infraestructura com les soldadures de la via. Entre les tasques pendents també s’inclou la renovació de quatre aparells de via entre les parades i la instal·lació d’un nou escapament, és a dir, una nova connexió entre les dues vies. Aquesta modificació permetrà més flexibilitat en l’operació perquè possibilitarà canviar de via els trens en cas de necessitat, reduint al mínim el tram afectat en cas d’incidència, el tram afectat serà més curt.

En la ja tradicional visita d’obres estival al metro, la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet, ha remarcat que es tracta d’una intervenció molt important per garantir la fiabilitat de la xarxa en el present i futur, tot celebrant que les tasques segueixin el calendari previst. “Estem molt contents de poder començar el curs el 8 de setembre amb tot el servei en ple funcionament”, ha dit, tot reconeixent la millora que suposarà per al veïnat de la zona l’eliminació de les vibracions.
Encavalcament d’obres per millorar la senyalització
Més enllà de les obres impulsades per TMB, el tall en aquest tram de la línia L4 s’ha aprofitat per dur a terme de manera simultània millores en el sistema de senyalització. Els treballs van a càrrec del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat i comportaran una inversió de 62 milions d’euros. Aquesta actuació permetrà més modernitzar la infraestructura per millorar la velocitat comercial de la línia i possibilita un augment futur de l’oferta, alhora que la fa més fiable i flexible en cas d’incidència. “Amb el nou sistema, des del centre de control podran conèixer en tot moment la velocitat i ubicació dels combois, reduint al mínim imprescindible la distància entre dos trens del mateix itinerari i incrementant les circulacions. Tindrem una velocitat comercial superior, un servei més fiable i major flexibilitat en cas d’incidència”, ha apuntat Maria Calix, responsable d’obres de la Generalitat. Les millores s’aplicaran un cop completada la implementació del nou sistema a la resta de la xarxa de cara al 2029.
