El metro de Barcelona ha viscut una setmana gran pel que fa a inversions en clau futur. En els darrers dies s’han anunciat diverses licitacions milionàries que han de servir o bé per ampliar la xarxa del subsol de la capital catalana o bé per millorar la infraestructura ja existent, adaptant-la als nous temps i fent-la més accessible per a tota la ciutadania. La principal iniciativa presentada aquesta setmana és sens dubte la de més calibre és el projecte per construir dues noves estacions de la línia L9. En concret, es tracta de les parades de Manuel Girona i Campus Nord, que perllongaran el tram central de la línia des de Zona Universitària.
La licitació va sortir aquest dijous per un preu de 51 milions d’euros i contempla els treballs d’obra civil i d’estructura interior de les noves parades projectades. En aquest sentit, inclou les obres per excavar els pous de les estacions —en el cas de Manuel Girona, completament, i en el de Campus Nord, només una part—, les galeries de connexió amb el túnel i l’execució de l’estructura interna de l’estació. La primera d’aquestes parades estarà ubicada al carrer Doctor Ferran, a l’altura del carrer de Manuel Girona. Primer hi haurà una fase d’implantació i desviament de serveis i després s’executaran les pantalles i l’excavació del pou, de 27 metres de diàmetre i 60 de profunditat, la resta d’infraestructures de l’estació i la seva estructura interior.
Pel que fa a la segona, estarà situada a la cruïlla entre els carrers John Maynard Keynes i Ignasi de Solà-Morales i Rubió. També s’hauran d’executar les pantalles i excavar els primers 33 metres del pou de l’estació. L’obra licitada també inclou l’excavació dels 22 metres restants del pou, així com la galeria que connectarà amb el túnel de l’L9 i la resta de treballs per completar l’obra civil i l’estructura interior de l’estació.
Segona fase en l’adaptació de l’estació de Verdaguer
L’altra iniciativa licitada aquesta mateixa setmana ha estat l’adjudicació per part del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la redacció del projecte per adaptar l’estació de l’L5 de Verdaguer a les persones amb mobilitat reduïda. Aquesta actuació correspon a la segona fase de la millora de l’intercanviador de Verdaguer i el projecte té un import de 400.000 euros. El termini d’execució és de 12 mesos i es calcula que les obres costaran uns 19 milions i que es faran en dues fases per garantir l’operativitat de cada línia. La inversió total prevista per adaptar l’intercanviador és de més de 27 milions d’euros. Cal recordar que actualment estan adaptades 154 de les 163 estacions de la xarxa del metro.