Els nous trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que realitzaran el trajecte ràpid entre Barcelona i l’aeroport del Prat començaran a fer proves a finals de 2025. Així ho ha dit el director de clients d’Alstom a Catalunya, Sergio Boya, en la presentació dels nous combois, feta aquest dimecres a l’estand de la Generalitat del Tomorrow.Mobility de l’Smart City Expo World Congress que té lloc la Fira de Barcelona.
Els nous combois, fabricats a la planta d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, han estat dissenyats tenint en compte les necessitats específiques d’aquesta mena de trajectes, amb nombrosos espais per a equipatges i passadissos més amples, que faciliten la mobilitat interior. A més, inclouran 20 pantalles panoràmiques dedicades a informació del tren i nou pantalles panoràmiques dedicades a informació aeroportuària, amb dades en temps real sobre les sortides i arribades dels vols. Comptaran amb 10 ports a cada costat, 209 seients i una capacitat total de 656 viatgers, i seran completament accessibles. En total Alstom ha fabricat 10 trens estan especialment dissenyats per a servir el trajecte ràpid entre l’aeroport i el centre de Barcelona. Alhora, Boya ha explicat que han costat uns 177 milions d’euros a la Generalitat. El lliurament del primer tren per a poder iniciar el període de proves està previst per al darrer trimestre del 2025. El contracte amb Alstom inclou el manteniment de deu trens elèctrics durant un període de 15 anys i la construcció d’un taller per fer el manteniment.

Aquest nou servei d’FGC unirà el centre de la capital catalana amb les dues terminals de l’Aeroport del Prat, amb una freqüència de pas de cada 15 minuts i un temps de trajecte de poc més de 20 minuts (entre l’estació de passeig de Gràcia i la T-1). La nova línia, actualment en construcció, comptarà amb 22,7 quilòmetres de longitud i un total de 9 estacions: Sant Andreu, Sagrera, el Clot, passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, el Prat, Aeroport T-2 i Aeroport T-1.
Per altra banda, el director de projectes i desenvolupament d’FGC, Albert Tortajada, ha explicat que aquesta nova línia -amb permís del trajecte entre Lleida i la Pobla de Segur- és la primera gran operació de la companyia pública catalana sobre les infraestructures d’Adif. A més, Tortajada ha qualificat el projecte de “repte altament motivador i il·lusionant” i ha deixat clar que Ferrocarrils s’encarregarà de “conduir els trens i atendre els clients”.
70 maquinistes per als nous serveis ferroviaris
Per poder donar servei a la via, FGC també incorporarà fins a 70 maquinistes per treballar als nous serveis que començarà a operar en la xarxa d’ample ibèric en els pròxims dos anys: la línia Lleida-Manresa, mitjançant FGC Rail SA; i la nova connexió ferroviària ràpida entre Barcelona i l’aeroport del Prat, mitjançant FGC Mobilitat SA.
Aquest mes d’octubre, Ferrocarrils ja ha llançat una primera campanya de captació de maquinistes als canals digitals d’FGC i a suports propis a estacions i instal·lacions d’FGC. En la mateixa línia, a finals de juliol FGC va llançar una pàgina web per donar a conèixer la futura convocatòria d’aquestes places amb l’objectiu de captar personal que ja tingui la titulació de conducció necessària i amb la intenció de motivar joves i adults a iniciar la formació pertinent.