El carrer Jordi Girona, en el districte barceloní de les Corts, començarà el pròxim dilluns a instal·lar un paviment drenant permeable en el carril bici, dins d’una prova pilot que durarà quatre anys. Aquesta és una prova per estudiar si els paviments permeables o Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS) lineals contribueixen a reduir el risc d’inundació i també per a estudiar si millora la seguretat del ciclista quan plou, informa l’Ajuntament de Barcelona aquest dissabte en un comunicat.
Estudis previs de la UPC -que ha estat la universitat a càrrec del projecte- reflecteixen que aquest paviment pot arribar a obtenir una reducció potencial de l’escorrentia superficial del 44% al 92%, segons la geometria i l’alineació del carrer (escorrentia és l’aigua de pluja que discorre per la superfície del terreny). El paviment drenant s’instal·larà en el carril bici del costat mar del carrer Jordi Girona, entre el carrer Keynes i el passeig Til·lers, i tindrà 100 x 2 metres. Al principi, les obres ocuparan la vorera i el carril bici del costat mar, però es mantindrà l’itinerari de vianants amb amplària de pas suficient, i el carril bici quedarà tallat des de l’encreuament del carrer Keynes (les bicicletes es desviaran cap al carril de circulació adjacent).

Un terra per fer grans estudis
Sota el pla de la sostenibilitat i el camí perquè Barcelona es converteixi en una ciutat intel·ligent, iniciatives com aquesta busquen trobar la manera més eficient de transformar la capital catalana. Amb aquest nou projecte es podrà estudiar la capacitat drenant del paviment asfàltic i la seva evolució; la qualitat de les aigües d’escorrentia superficial obtingudes; el comportament mecànic del paviment al pas de vehicles lleugers i pesats, i la temperatura del paviment permeable en relació amb el paviment tradicional (en sec i en humit) per a contribuir a reduir l’efecte illa de calor.