El desplegament de la nova línia L8 pel centre de Barcelona enceta aquest juny una nova fase. Les tasques iniciades el gener del 2024 han permès fins ara la delimitació del terreny dedicat a l’actuació a la Gran Via de les Corts Catalanes i la col·locació de pantalles protectores per reduir les molèsties al veïnat i vianants. A partir d’aquest mateix mes, arrenca l’obertura del pou per on accedirà la tuneladora que s’encarregarà d’excavar a partir de la primavera del 2026 els quatre quilòmetres de túnel que separaran la plaça d’Espanya i l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que s’ubicarà a la Vila de Gràcia. Per minimitzar el soroll derivat d’aquestes obres, el Govern erigirà una nau metàl·lica de setze metres d’ample, quinze d’alçària i fins a 125 de llarg entre els carrers de Llança i Vilamarí.
Aquesta mena de carpa estarà forrada amb un material que fa d’aïllant acústic i permetrà als veïns de les finques més pròximes als treballs, que tenen lloc a uns cinc metres de les façanes, mantenir els nivells de sorolls sempre per sota dels 55 decibels. La mesura correctora serà important sobretot en horari nocturn, quan també està previst que estigui en funcionament la tuneladora. La instal·lació d’aquest tipus d’estructures no és habitual, principalment perquè generen un impacte visual considerable. Un dels casos més semblants seria la coberta que es va col·locar fa uns anys quan es va obrir l’estació d’Ernest Lluch de la línia L5, durant el procés de la qual es va tallar part de la carretera de Collblanc. En tot cas, la nau acústica es farà per trams i no estarà enllestida completament fins a finals del 2025. Romandrà en aquest indret almenys fins al desmuntatge de la tuneladora, que podria allargar-se almenys fins a mitjans del 2027.
Pel que fa a les molèsties i vibracions que podrien sentir els veïns de la zona de la Gran Via afectada, des del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat apunten que en tractar-se d’un sòl format essencialment a base de terres fines, no es preveu que hi hagi afectacions ni en l’obertura del pou -que tindrà 22 metres de profunditat– ni després en l’excavació del traçat sota el paviment de l’Eixample. Així doncs, s’haurien de poder evitar complicacions com les que s’han viscut amb les obres de la línia L9, que haurà d’estar aturada fins a la tardor per les tasques de manteniment de la tuneladora que avança des de Mandri. En concret, s’està substituint la roda de tall pel desgast dels treballs que es van dur a terme fins a l’any passat, quan la màquina va tapar-se amb diverses capes de granit mentre s’obria pas pel subsol barceloní.
Inspeccions tècniques per detectar patologies prèvies
Abans de l’inici de l’excavació dels túnels de l’L8, les autoritats duran a terme una sèrie d’inspeccions tècniques en habitatges que podrien veure’s afectats pel pas de la tuneladora amb l’objectiu de detectar possibles deficiències estructurals o patologies prèvies. Només en el tram de la Gran Via que va entre els carrers de Vilamarí i del Comte Borrell, els especialistes han identificat fins a 1.245 domicilis que es troben en aquest radi d’influència de les obres i que seran analitzats. Aquest control sobre les finques arrencarà aquest mateix mes de juny i permetrà a cadascun dels inquilins d’aquests immobles comptar amb un informe específic de l’estat del seu domicili i edifici abans de l’inici dels treballs. Tant aquestes inspeccions com la col·locació de la nau acústica esmentada abans entren dintre dels prop de 412 milions d’euros que costa tot el desplegament d’aquest tram central de l’L8.