Monbus acumula problemes amb els treballadors, que protesten per algunes decisions de la companyia i el que consideren una baixa qualitat del servei de transport de viatgers. La més recent, aquest mateix mes juny, s’ha produït a la línia de la Corunya-Ferrol, que es va plasmar en una vaga convocada per la Confederació Intersindical Gallega (CIG) i que va ser secundada àmpliament per la plantilla.
Els motius de la convocatòria de vaga eren el “rebuig als abusos laborals, els acomiadaments i al deteriorament del propi servei”. A banda de la vaga, també es va realitzar una concentració davant dels jutjats de Ferrol coincidint amb la celebració del judici per l’acomiadament d’un treballador de la UTE del grup Monbus que fa aquest servei.
L’empresa gallega assegura que l’acomiadament es va produir per un decreixement de la càrrega de treball, mentre que la posició de la CIG és que es tracta d’una represàlia sindical contra el treballador afectat, que havia estat membre del Comitè d’Empresa. “Monbus té una política antisindical i de persecució que cerca laminar la representació del personal. Per això hem demanat la nul·litat de l’acomiadament”, va afirmar el responsable de Transports de la FGAMT-CIG, Xesús Pastoriza, en un comunicat de la intersindical. Aquest acomiadament se suma a decisions similars que afecten altres treballadors i que la justícia ha acabat determinant com a improcedents.
Els treballadors de Mobus asseguren que hi ha dèficit de vehicles i conductors per realitzar els serveis i complir els horaris i les freqüències establerts. A més, la manca de personal provocada per les pràctiques de la companyia gallega suposa sobrecarregar de feina la resta de companys i incomplir de manera sistemàtica amb el servei.
A més, representants sindicals també asseguren que l’empresa no lliura els quadrants de serveis mensuals, tal com disposa la legislació vigent, que no respecta els descansos entre jornades laborals, que no paga els plus corresponents ni comunica les vacances i, fins i tot, que hi ha impagaments de salaris.
Diuen que s’acumulen els incompliments i creix el malestar entre la plantilla i que els directius liderats per Raúl López ni hi són ni se’ls espera. “Hem intentat reunir-nos diverses vegades amb l’empresa per tractar aquests problemes, però es neguen rotundament a seure amb la representació social”, assegura Pastoriza.
La CIG alerta, a més, que el deteriorament laboral i en la prestació del servei no és exclusiu de la zona del Ferrol-la Corunya, sinó que “es repeteix a tots els contractes que presta Monbus”. Així, la intersindical assegura que manté assemblees de treballadors a altres comarques gallegues i no descarta noves convocatòries de vaga.
Aquesta no és la primera gran protesta contra Monbus a Galícia. El 20 d’abril passat, unes 300 persones es van congregar davant de la Xunta per demanar la millora del servei que uneix Ferrol i la Corunya, així com els diferents consells de comarca. Els concentrats, agrupats a la Plataforma per un Transport Digne, demanaven un “transport accessible que connecti a les persones”. I responsabilitzaven Monbus dels grans dèficits que pateix el servei. Segons recollien mitjans com La Voz de Galicia o el Diario de Ferrol, acusen la companyia de López de no disposar de prou personal per donar un servei de qualitat, de fer canvis horaris, d’insuficient servei els dies festius o de les avaries que pateixen els vehicles pel mal estat de conservació.
Aquesta situació ha escalat a problema polític i a l’inici del curs 2021-2022, Ferrol en Comú va emplaçar l’alcalde de la ciutat a encapçalar “una demanda col·lectiva” contra Monbus per “manca de serveis” o “durades inassumibles” en el viatge. El grup polític va criticar “la impunitat amb què actua” l’empresa, quan no feia ni un any que havia guanyat el concurs públic per a la prestació d’aquest servei.
Monbus a Catalunya
L’empresari Raúl López encadena contractes que impliquen importants quantitats econòmiques a part del territori espanyol i compta amb una important presència a Catalunya amb la gestió del mateix Aerobús o el servei interurbà entre Barcelona i el Baix Llobregat a més de trajectes de barri dins de la capital catalana, com el que uneix Gràcia i Horta, entre molts altres. A Catalunya també s’han produït queixes dels treballadors de la companyia per les condicions laborals i pel que consideren manca de qualitat del servei.
Un exemple es troba a la línia urbana Gràcia-Horta, gestionada per una UTE formada per tres empreses del grup Monbus. En aquest cas, la Federació Serveis a la Ciutadania de CCOO-Catalunya ha denunciat aquest mes de juny a Inspecció de Treball a l’empresa concessionària per pràctiques que entenen que no respecten els drets i les condicions dels seus treballadors, recollits en el conveni col·lectiu. Específicament, apuntaven a temes de concreció horària, entrega de quadrants i calendari de vacances i alteracions a la data de pagament dels sous de la seva plantilla.
D’altra banda, una anàlisi realitzada per l’Institut Coordenades sobre l’Aerobús a Barcelona concloïa que hi havia manca de compliment de diferents aspectes marcats per concurs en les condicions exigides per al servei, fet que assegurava que en degrada la qualitat. Amb relació a temes de plantilla, destaca que per contracte hi hauria d’haver presència de personal les 24h a les parades d’inici i fi de trajecte, però adverteix que en horari nocturn no hi ha cap treballador de suport.