Pas endavant per poder recuperar la connexió ferroviària perduda amb dues ciutats franceses. Renfe ja té el certificat de seguretat per operar en solitari a França per part de l’Agència Ferroviària Europea, un requisit essencial per poder continuar oferint els trajectes entre Barcelona i les ciutats de Lió i Marsella, dues de les línies que es van perdre amb el particular divorci entre l’empresa espanyola i la companyia francesa SNCF.
Tanmateix, malgrat comptar amb el certificat de seguretat pertinent, la companyia estatal espanyola no podrà oferir aquests trajectes de manera imminent. Segons ha avançat SER Catalunya, abans de poder tornar a posar al mercat les línies perdudes, Renfe haurà d’iniciar els itineraris formatius per al seu personal operatiu, un procés que previsiblement s’allargarà uns quatre o cinc mesos.
Competidores a partir de l’estiu
Cal recordar que el desacord amb Renfe per renovar el conveni de col·laboració ha portat la companyia francesa SNCF a operar en solitari sense l’empresa espanyola, una situació que ha deixat la capital catalana òrfena de connexió ferroviària amb aquestes dues ciutats del país veí, que per ara queden incomunicades per tren com a efecte col·lateral d’aquest particular divorci ferroviari.
De fet, des del passat 11 de desembre, el trajecte entre Barcelona i París l’opera tan sols la companyia gal·la a través del servei TGV InOui. Fins ara, Renfe no podia competir oferint aquesta connexió ferroviària per manca de llicència, però, a partir de l’estiu, ja podrà ser un operador més en territori francès.
Un divorci per problemes econòmics
En declaracions als mitjans recollides per l’ACN, la companyia SNCF assegurava fa unes setmanes que el divorci amb Renfe es deu a les pèrdues econòmiques acumulades en els darrers anys a les operacions conjuntes amb l’empresa estatal espanyola. “Totes les línies que s’inclouen en l’àmbit de la cooperació (amb Renfe) estaven en dèficit des de l’inici de la cooperació i aquest dèficit es va agreujar durant el període de covid“, explicava la directora de projectes de SNCF a Europa, Caroline Chabrol, que també remarcava que el mercat ferroviari està cada cop més liberalitzat i obert a la competència, una situació que no propicia la creació de noves aliances.