La parada del metro de Catalunya (L1) és un punt negre d’incidències. Concretament, de ciutadans que travessen les vies per anar fins a l’andana de Rodalies. Segons dades de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), durant aquest 2024, s’han detectat tres baixades a les vies. No obstant això, la situació ha millorat notablement els darrers anys, des que TMB va instal·lar a finals del 2022 unes xarxes que separen les instal·lacions del metro i de Rodalies.
L’any 2019, es van detectar 29 incidències, mentre que el 2023 en van ser set. TMB informa que des que s’han instal·lat les xarxes, un element que evita que es pugui passar des de l’andana de l’L1 fins a la de Renfe, la reducció de gent que travessa les vies ha estat del 75%.
Campanya de conscienciació
De totes maneres, el problema de gent que es tira a les vies o hi baixa, posant en risc la seva vida, es dona en altres punts de la xarxa de metro. Per exemple, el 30 de juliol, un atropellament a l’estació de la Barceloneta (L4) va obligar a tallar el servei d’aquesta línia durant una hora i trenta minuts. A conseqüència d’aquests fets i altres, TMB té activa una campanya de conscienciació –Baixar a la via, no és la via– per conscienciar sobre el risc de mort que suposa accedir a la zona de circulació de trens.
El 2023, TMB va tancar l’any amb 440 incidències a la xarxa del metro, un 25% més que el 2022, quan se’n van produir 353. TMB en va atribuir el 46% a “causes externes, com assistències sanitàries, persones a la zona de vies, o incivisme”, va recollir el TOT Barcelona el gener passat. El 52% restant d’incidències van ser causes tècniques.

Dels 44 als vuit minuts d’aturada del servei
A banda del risc d’accidents, el fet que hi hagi persones que travessen les vies suposa que el servei de metro s’hagi d’aturar. El 2019, a la parada de Catalunya, van provocar aturades de 44 minuts. L’any passat, el temps d’aturada es va reduir substancialment, fins als 10 minuts. I aquest 2024, els registres han baixat fins als vuit minuts.
A l’L1 de Catalunya, les vies i les andanes de Catalunya estan situades en paral·lel a les de Rodalies i alguns usuaris creuaven directament a través de l’obertura que existeix a la mitjanera i que es va acabar tapant amb les xarxes esmentades. Ja el juliol del 2022 es va instal·lar una senyalització de prohibició de baixar a la zona de vies, “mentre que la compartimentació mitjançant les xarxes es va finalitzar el 21 de desembre d’aquell mateix any”, ha explicat TMB.