Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha retirat aquest dissabte al matí l’últim tren de tota la xarxa de metro que tenia elements d’amiant i que encara circulava A l’L1. El comboi ha fet un últim trajecte entre les estacions de Bellvitge i Fondo. Aquest viatge ha suposat treure de la circulació el darrer metro de la sèrie 4000, que funcionava a la ciutat des de feia prop de 40 anys. Va entrar en servei l’any 1987.
La presidenta de TMB i tinenta d’alcaldia de l’àrea d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona Laia Bonet ha dit que “es tracta d’un dia molt emotiu i de sentiment agredolç”. Per la seva banda, Imma Pineda ha estat l’última treballadora de l’empresa metropolitana de transport que ha conduït un metro de la sèrie 4000. “Em fa molta il·lusió, però també molta pena. Són els trens amb els quals vaig començar a conduir i m’hi he passat mitja vida”, ha explicat en declaracions recollides per l’agència ACN.

El 10% de l’amiant que resta es traurà el 2026
Segons Bonet, la retirada de la sèrie 4000 suposa que s’ha eliminat el 90% de l’amiant present a la xarxa de metro de Barcelona i l’àrea metropolitana. El 10% restant es traurà a tot tardar l’any 2026. Bonet ha precisat que els combois més antics s’han anat substituint per trens més moderns i confortables, com els de la sèrie 7.000 i 8.000, que ja estan funcionant a les línies L3 (26) i L1 (24).
👋 Amb➕de 100 milions de km (entre tota la flota de la sèrie) el darrer comboi format pels motors 4045-4046-4047-4048 i remolc 4312, ha efectuat avui la seva última volta que ha tingut l’honor de conduir l’Inma Pineda.
— TMB (@TMB_Barcelona) October 26, 2024
🏛️🔙La Fundació TMB preservarà tres cotxes d’aquesta sèrie… pic.twitter.com/4U22P2l8NC
El 7 de juliol del 2023 es va posar en servei el primer dels nous trens de la sèrie 8000 que progressivament han anat entrant a l’L1 per substituir els vehicles de la sèrie 4000. Els nous trens formen part de la compra de material ferroviari més important de la història de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que ha suposat una inversió de 318,85 milions d’euros. S’han comprat un total de 50 trens, sumant els 26 de la sèrie 7000 per l’L3 i els 24 de la sèrie 8000 per a l’L1, que representen un 27% del total de la flota.
Es conservaran tres vehicles
Els trens de la sèrie 4000 es retiren després d’haver fet uns 100 milions de quilòmetres a la xarxa de metro. Bonet ha anunciat que es conservaran tres vehicles, dos de motors i un cotxe, a través de la Fundació de TMB.