El Metro de Barcelona ha tancat el 2024 amb un rècord històric de passatgers. 469 milions de validacions en un any en què també el bus de TMB ha fet xifres històriques. L’aposta pel suburbà com un transport sostenible i de masses és evident. I a hores d’ara, la Generalitat té en el punt de mira un objectiu: “Actualment, estem treballant en la posada en funcionament del tram central, per poder materialitzar a l’L9 tot el potencial que té”, expliquen fonts de Territori al TOT Barcelona. Més enllà d’aquesta línia, amb un retard històric, per cert, el Pla director de l’Autoritat Metropolitana del Transport Públic (ATM) 2021-2030 té dissenyades obres que donaran lloc a una xarxa de metro encara més extensa que donarà servei a 3,3 milions d’habitants de l’Àrea Metropolitana. En concret, hi ha planificades 40 noves estacions, entre les que estan en obres, les que començaran i les que encara no tenen calendari, però estan planificades, i que seran totes una realitat durant la dècada del 2030.

L9, el símbol del futur

Aquesta línia s’acabarà en tres fases: Lesseps, Guinardó i Sagrera-TAV (fase 1), Camp Nou, Sarrià, Mandri, Sanllehy i Plaça Maragall (fase 2) i Campus Nord, Manuel Girona i Putxet (fase 3). L’estació del Camp Nou, en marxa el 2027, connectarà a Zona Universitària i al centre de l’L9/L10, afegint les estacions de Motors i Pratenc, aquesta darrera, situada a l’aeroport de Barcelona-el Prat. Sobre els terminis, no hi ha un calendari de finalització de tota la línia, però recentment la Generalitat ha explicat que la Sagrera-TAV i Guinardó- Hospital de Sant Pau es posarà en servei a finals de 2027. Per tant, estaran en servei les parades de Sagrera TAV, la Sagrera, plaça de Maragall i Guinardó i Hospital de Sant Pau, de les quals tres són de nova construcció.

El macropou i el túnel de l’L9, a la Sagrera, el passat novembre / ACN

L4, connectada amb l’alta velocitat

També l’L4 tindrà tres noves estacions: es crearan les parades de Santander i la Sagrera-AVE i la Sagrera, on també es podrà connectar amb l’alta velocitat. La Generalitat preveu que, quan entri en funcionament, captarà una demanda de més de 15 milions de viatgers l’any.

L3, un gran desplegament

Aquí la previsió de les administracions implica alçar X noves estacions per fer arribar el suburbà a poblacions com Esplugues, Sant Feliu, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern. Així, el metro tindrà aquestes noves estacions: Finestrelles, Sant Joan de Déu, Pont d’Esplugues, Sant Just Centre, Hospital Sant Joan Despí, TV3, Avinguda Barcelona, Sant Joan Despí i Torreblanca, Pla del Vent i Sant Feliu. A més, hi ha previst un perllongament de l’L3 per connectar els barris de la Trinitat Nova i la Trinitat Vella, que només requereix l’estació d’enllaç amb l’L1 a la Trinitat Vella.

L2, fins a Montjuïc

La línia L2 té una gran novetat, molt esperada pels barcelonins. Arribarà a Montjuïc amb una estació, Montjuïc. També passarà per Foc, connectada amb l’L10, per Fira i Parc Logístic. Això sí, en aquest cas, les començaran més enllà del 2030.

L1, obres acabades el 2031

Les obres arrencaran aquest 2025 i el tram haurà d’estar enllestit l’any 2031. Les parades de nova creació són Montigalà; Lloreta, Sant Crist; Bufalà, Badalona Pompeu Fabra i Badalona. Per l’altre extrem de la línia, que ara s’acaba a Hospital de Bellvitge, també s’ampliarà amb una nova estació, el Prat Estació. En aquesta nova estació, els passatgers de l’L1 podran enllaçar amb l’L9.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: oscar Llorens a febrer 23, 2025 | 21:50
    oscar Llorens febrer 23, 2025 | 21:50
    qué rancis... ni un putu gràfic o mapa.
  2. Icona del comentari de: Anònim a març 01, 2025 | 19:15
    Anònim març 01, 2025 | 19:15
    No m'ho crec.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa