La Meridiana continua la seva reforma fins a Fabra i Puig. El pròxim tram, el de la Sagrera, començarà el primer trimestre de 2025 i consolidarà el que els veïns consideren una estació de busos “encoberta”. Moltes línies interurbanes que haurien d’aturar a l’estació intermodal, que encara no té data d’estrena, aturen i regulen a la Meridiana, fet que incomoda els veïns més propers. El març de 2023, l’Ajuntament de Barcelona va acordar amb la Generalitat de Catalunya habilitar un canvi de sentit només per a busos a l’altura del carrer d’Espronceda, de manera que els busos no haguessin de fer la volta per dins barri. Aquesta mesura tindrà continuïtat, amb un segon gir a l’altura del Clot.
La idea és que algunes línies de bus puguin anar més enllà i descongestionar l’àrea propera a Espronceda. Oficialment, el districte de Sant Andreu apunta que el gir es posarà en marxa el “primer trimestre de 2025”. Una data que el mateix districte ha concretat en les darreres trobades veïnals per parlar de la Meridiana, assegurant als veïns que aquest gir de 180 graus estarà habilitat “entre gener i febrer de 2025”.
Des del districte admeten que la situació de la parada de busos de Meridiana és “complexa”. La línia L5 a la Sagrera, que s’ha convertit en un dels millors nodes de comunicació, atrau centenars de treballadors de l’àrea metropolitana i dels Vellesos, i genera, tal com reconeixen al districte, “externalitats no tan positives”. L’Ajuntament i la Generalitat tenen activa una comissió bilateral que es reuneix de manera periòdica, cada dos o tres mesos, per analitzar com avancen les mesures que es prenen a la Meridiana.

Descongestionar la Meridiana
L’Ajuntament ha presentat aquests dies com quedarà finalment la reforma de la Meridiana en el seu tram entre Felip II i Fabra i Puig. Un tram que incorpora dos carrils bus extra a la zona més pròxima a Garcilaso i elimina uns tres metres de vorera en aquest fragment. El teixit veïnal de la Sagrera admet que la millora serà substancial, però lamenten que el seu tram sigui una “excepció” en el conjunt de l’obra. L’Associació de Veïns, que assegura veure 1.200 busos diaris, titlla de “pagat” la manera com l’Ajuntament ha resolt la urbanització de la parada de busos i avisa que collaran perquè l'”estació” no sigui permanent.
Les obres d’aquest tram la Meridiana ja són aprovades i la idea és que comencen els primers mesos de 2025. L’Ajuntament també confia a tenir aprovat el projecte executiu del tram següent, que va de Fabra i Puig al Pont de Sarajevo i s’ha compromès a tenir els estudis previs del darrer, que duria la reforma fins a Vallbona.







