Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Alerten que la nova R-Aeroport tensarà encara més la xarxa de Rodalies

La línia R-Aeroport sembla condemnada abans inclús de començar a funcionar. Les crítiques després de l’inici de les proves de validació del primer tren a les instal·lacions d’Alstom la setmana passada no s’han fet esperar. L’Associació Promoció del Transport Públic (PTP) ha emès aquest dilluns un comunicat on alerta que, lluny de millorar el servei, la posada en marxa d’aquest nou recorregut tensarà encara més la xarxa de Rodalies, “regalant al turisme” la poca capacitat del túnel de Passeig de Gràcia, que s’hauria de “prioritzar” per a les línies vigents actualment. Cal recordar que la previsió és l’R-Aeroport s’inauguri a finals del 2026 amb expedicions cada 15 minuts des de l’estació de Sant Andreu a les terminals T1 i T2.

Des de la PTP assenyalen que, amb la nova configuració proposada, l’aeroport del Prat estarà més aïllat, ja que perdrà la connexió directa amb el Vallès, i tindrà “menys servei del que podria tenir”. Insisteixen que, dedicant franges del túnel de Passeig de Gràcia a l’R-Aeroport, s’accentua un “coll d’ampolla” per on passen l’R2 i totes les Regionals, amb “més risc de retards en incidència”. A més, la proposta desfà una part de les millores introduïdes recentment (vies d’apartat a Sant Andreu) i s’impedeix reequilibrar càrregues amb el túnel de Plaça Catalunya, limitant el creixement de l’R1, l’R3 i l’R4. “Un govern de la Generalitat que pretengui millorar el transport públic de Catalunya hauria de trobar una sortida als trens que ara adquireix que els permeti servir per millorar el servei ferroviari de Catalunya, no per oferir un servei per al turisme i empitjorar-lo a la resta”, remarquen.

Una proposta alternativa per descongestionar la xarxa

L’associació no només es queda amb les crítiques al planejament, sinó que també aporta una proposta alternativa: allargar l’R4 nord (Manresa–Terrassa–Sabadell) fins a les dues terminals pel túnel de Passeig de Gràcia i enviar l’R11 (Figueres–Girona–St. Celoni–Granollers) a l’actual estació de la T2. Aquesta iniciativa permetria “descongestionar els túnels de Barcelona, que són el principal coll d’ampolla del sistema”.

En el comunicat, la PTP assenyala que són favorables a l’entrada d’FGC a la xarxa Adif, però demanen que es faci amb projectes sòlids, com serien la connexió Lleida–Cervera–Manresa–Terrassa, i no amb un servei “nociu per a la xarxa”.

Imatge aèria de la torre de control i la tercera pista de l’aeroport del Prat / ACN

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa