Ja hi ha data. A finals del 2027, quan quedi poc temps perquè faci una dècada del tancament del Tramvia Blau, un símbol de Barcelona que es va posar en funcionament el 1901 i va clausurar-se per raons de seguretat a principis del 2018, s’iniciaran les obres de recuperació del transport que durant més d’un segle va recórrer l’avinguda del Tibidabo. Ho ha anunciat l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, en un acte a les cotxeres del Tramvia Blau.
Tal com ja va explicar el TOT Barcelona, el projecte executiu està acabat des d’inicis del 2025. Però abans d’iniciar les obres, l’Ajuntament vol obrir un procés participatiu perquè veïns i entitats puguin fer les seves aportacions al projecte. De fet, en l’acte de presentació hi havia representants de l’associació de veïns de l’avinguda de Tibidabo i de la plataforma que aquests darrers anys han pressionat per recuperar el Tramvia Blau. Políticament, el partit que més ha insistit ha estat Junts.

Una partida econòmica en el pressupost del 2027
També el 2026 està previst que es faci la tramitació de l’expedient. Posteriorment, s’inclourà una partida econòmica en el pressupost del 2027 i es licitaran les obres amb la idea de començar-les a finals del 2027, ha remarcat l’alcalde, que ha estat acompanyat de les tinentes d’alcaldia, Laia Bonet i Maria Eugènia Gay.
Collboni no ha concretat el temps que trigarà a acabar-se les reformes, però ha recordat que es tracten d’unes obres d’una gran “envergadura” perquè suposaran la construcció d’un col·lector sota l’avinguda del Tibidabo, la reurbanització integral del carrer i la renovació de la xarxa tramviària.
A més, es reformaran les cotxeres i els rehabilitaran i es restauraran els set combois del Tramvia Blau. Quatre seran els que es posaran en funcionament i els altres tres es preservaran, ha verbalitzat Bonet. Els vehicles estan catalogats com a béns culturals d’interès nacional.

Uns 45 milions de pressupost
Collboni ha parlat d’un pressupost d’entre 40 i 45 milions d’euros. A la comissió d’Urbanisme del setembre, Bonet va dir que el cost seria d’uns 45,5 milions, i la durada de les obres, entre quatre i sis anys.
Un dels aspectes que més crítiques ha aixecat del projecte executiu és el fet que es preveu, almenys de pujada, únicament un carril de circulació, sense segregar, que haurà de ser compartit pel Tramvia Blau, busos, vehicles privats i bicicletes. Junts per Barcelona, Barcelona en Comú, ERC i PP van explicitar al TOT Barcelona la necessitat d’introduir millores a la proposta.


