Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Les dues Barcelones de l’L3, la línia “més turística” del metro
  • CA

La línia L3 del metro (verda) no és la més caòtica. L’L1 i l’L5 tenen més passatgers i són més actives, però l’estiu fa revifar la línia verda. És agost i en un dels punts base de la Trinitat Nova, l’inici de la línia, l’Irina està al capdavant de l’estació. Habitualment condueix els trens de l’L4 (també amb parada en aquesta estació), però no hi ha ningú al centre operatiu de l’L3 i si passa res serà ella l’encarregada de la gestió. “És una estació tranquil·la, sobretot al matí, que la gent va a treballar i no s’està per romanços”, explica la treballadora de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) a aquest diari. No està acostumada a veure gaires turistes, diu, encara menys en aquest punt de l’L4. Però ben diferent serà quan canviem d’andanes. L’L3 és la línia “més turística, n’estic segura”, diu l’Isa, conductora novella de la línia verda, mentre espera a pujar al tren per iniciar la seva jornada.

Tres quarts d’hora més tard, el viatge acaba a l’estació Zona Universitària. És gairebé un quart d’una del migdia i mitja desena de treballadors es posen al dia, a les escales d’accés a l’estació, poc abans d’iniciar el seu torn. Descriuen l’estació com a “tranquil·la”. Durant l’any hi ha estudiants de la Universitat de Barcelona i treballadors, si bé una part important baixa una o dues estacions més endavant. L’arribada de L9 sud ha revifat el final de l’L3, que ara acull “els que fan el canvi per anar a l’aeroport”.

Més enllà dels turistes –i veïns que faran de turistes– que van a l’aeroport, molts altres aprofiten la proximitat de la zona universitària amb el Camp Nou per anar a veure el Barça, sobretot quan l’equip blaugrana encara no s’havia exiliat a Montjuïc. Els treballadors afegeixen un altre element, més desconegut per a una majoria. “Hi ha autobusos que baixen els turistes allotjats a la costa cap a Barcelona; els deixen aquí, a l’entrada de la ciutat, perquè agafin l’L3″. I encara un últim apunt: entre aquest grupet de treballadors hi ha qui remarca l’efecte dels pisos turístics en la línia verda. Sense atiar el foc del catastrofisme, apunten: “A partir de l’estació de les Corts ja hi ha pisos turístics. Per tant, veuràs maletes a pràcticament tota la línia. En un grau o un altre, ara totes les parades són turístiques”.

L’entrada a l’estació de Zona Universitària, que connecta el centre amb l’aeroport | Gabriel González

Conducció manual a les zones de més afluència

“Tot bé? Sí, dia tranquil”. L’Isa aprofita el relleu per preguntar com ha anat el dia. Ja des de la cabina, la conductora de l’L3 explica al Tot Barcelona que els trens de la verda encara estan en proves. TMB ha estrenat en aquesta línia els trens de la sèrie 7.000, que eliminen l’amiant que hi havia en els combois antics. Poden arribar a 80 km/h, si bé la mitjana habitual és d’uns 60. Descriu dues línies pràcticament diferents: una que va de Diagonal a les Drassanes, plena de turistes, i una segona en els dos extrems del recorregut. Hi ha alguna excepció a Lesseps, la parada més pròxima al Park Güell, però la conductora insisteix que les aglomeracions, quan es produeixen, arriben a partir de Diagonal.

“La verda no és la que té més passatgers, però la diferència potser és que la resta s’omple de veïns i treballadors, bàsicament, i aquí hi ha bastant turista. Pensa que l’L3 és l’única que es fa tot el centre sencer”, comenta la conductora. I aquesta afluència de turistes, afecta la conducció? De tant en tant, perquè els trens són automàtics –l’L4 és l’única línia que encara es condueix de forma manual– i de vegades cal desactivar aquesta funció. “Quan hi ha aglomeracions en aquesta zona ens avisen per activar el mode manual. S’ha d’estar pendent de les andanes i redirigir la conducció. Acostuma a passar un cop per setmana, encara que ara a l’agost és bastant més habitual”, detalla.

Indicacions del Park Güell a l’estació de Lesseps | Gabriel González

Les estacions cèntriques, les més animades amb música

Els treballadors amb qui ha parlat aquest diari situen Diagonal, Urquinaona i el passeig de Gràcia com els tres punts de més enrenou. També són els punts més sol·licitats per fer música, apunten des de l’Associació de Músics del Metro de Barcelona (AMUC). En tot cas, l’afluència de turistes durant l’agost no suposa cap canvi en el dia a dia dels músics. “Pels registres que tenim a les graelles, no veig que hi hagi gaire diferència entre l’estiu i altres èpoques. En part, perquè depèn més del teu estil que del turista. Hi ha músics que canten en anglès o cançons conegudes i els va millor un públic turista, però són només una part de l’associació, després hi ha altres cantants d’estils molt variats que potser demanden un altre tipus de públic”, comenta la presidenta de l’associació, Beatriz Fernández.

La cantant remarca que la majoria de músics no descansen a l’agost, si bé puntualitza que és una època que anima a “sortir de Barcelona” i tocar a festes majors de pobles catalans. En aquest sentit, recorda que en els intercanvis –on ells tenen els punts habilitats per tocar– fa molta calor a l’estiu i que molts músics s’ho repensen. “Tot el que sigui temperatures extremes, sigui fred a l’hivern o calor a l’estiu, fa patir el músic. El que passa pels passadissos un minut no ho nota, però si hi estàs clavat durant dues hores, sí”, explica la Beatriz, que ho viu amb “resignació”. “L’intercanvi de l’L3 a l’L4 de passeig de Gràcia és dels pitjors. Estàs enmig del passadís i corre molt poc aire. Però ho has d’acceptar, tampoc ens podem posar en un extrem perquè molestem els punts d’informació”, comenta.

Turistes a primera hora del matí a Passeig de Gràcia | Gabriel González

L’L3: la tercera línia amb més passatgers

L’L3 és una de les millors línies per als turistes, que amb ella poden arribar a gairebé tots els punts visitables; travessa l’epicentre turístic de la ciutat, deixa a 15 minuts del Park Güell, a prop de la platja i a tocar del Camp Nou. Només té pendent d’arribar a la Sagrada Família, territori de l’L5. Però entre el públic local, la verda té fama de donar massa volta i no entra entre les preferides. En tot cas, és la tercera línia de Barcelona amb més validacions: 84,2 viatges el 2023.

L’L1 (vermella) és la que registra més viatges, amb 116 milions. La segueix l’L5 (blava), que l’any passat va transportar 108 milions de passatgers. L’L4 (groga) i l’L2 (lila) van a continuació de la verda, amb 53 i 49 milions de viatges respectivament. Tanquen el cercle les noves L9 i L10, que no superen els 16 milions de viatges ni en el tram nord ni el tram sud, i l’L11, coneguda com a cuca, que registra 1,2 milions de validacions.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa