Forces veus, de diferents administracions, han fet crides els darrers mesos a reconsiderar algunes de les bonificacions al transport públic que es van implementar per la pandèmia de la Covid-19. Tot i les especulacions, la portaveu del Govern de Catalunya, Sílvia Paneque, ha confirmat aquest dimarts que l’executiu català té previst mantenir la bonificació, d’un 50% actualment, de cara al 2025. “Estem a l’espera del decret definitiu del ministeri de quines bonificacions n’assumiran. El compromís del Govern és mantenir i complementar les bonificacions de 2025”, ha apuntat en roda de premsa. El pacte d’investidura signat amb els Comuns instava el PSC a mantenir el descompte l’any vinent.

Tot i això, Paneque ha avançat que els descomptes massius acabaran l’any següent. “Hem de fer una reflexió sobre quins grups de població hem de bonificar i quins no, perquè el que va néixer en un moment d’excepcionalitat, no es pot mantenir de manera lineal”, ha dit, pensant en el 2026. Des de Govern mantenen, en tot cas, que la intenció és “mantenir la democratització de la mobilitat”, però deixen clar que estudiaran “quin impacte tindria [la bonificació] sobre els comptes de la Generalitat”.

La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, durant una roda de premsa | Mariona Puig (ACN)
La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, en una imatge d’arxiu | Mariona Puig (ACN)

Malgrat tot, Paneque sí que ha detallat dos col·lectius que continuaran gaudint de bonificacions, la gent jove i grups vinculats “a la mobilitat laboral”. “Hem vist que les bonificacions han fet incrementar la utilització del transport públic per part dels joves. Sí que veiem que el preu era una limitació a l’hora d’utilitzar el transport públic”, ha justificat.

Pendents dels descomptes nous

Altres veus de la conselleria de Territori, com la del secretari de Mobilitat i Transport de la Generalitat, Manel Nadal, ja havien remarcat que el cost per a l’administració de continuar subvencionant el transport a aquestes quantitats era “inassumible”. La rebaixa dels preus d’un 50% d’aquests títols de transport des del 2022 ha estat possible perquè el govern de l’Estat s’ha fet càrrec d’un 30% dels costos i l’ATM, que depèn de la Generalitat, d’un 20%. 

En la línia del que expressen a Territori, també s’ha pronunciat altres cops el ministre de Transports, el també socialista Óscar Puente, que ha deixat caure que l’Estat substituirà les bonificacions lineals per d’altres encarades només als col·lectius més vulnerables, als joves i a aquells que utilitzen més el transport públic. “La gratuïtat en cap cas serà substituïda pel no-res”, insisteixen des de la Moncloa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa