El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el projecte de Llei de Mobilitat Sostenible, que permetrà a tots els ajuntaments de l’estat estableixin peatges als seus municipis per reduir la contaminació. Aquesta nova llei espanyola penalitzarà aquelles ciutats que no compleixin amb els projectes de sostenibilitat, impulsarà la creació de zones de baixes emissions (ZBE), i potenciarà l’ús de la bicicleta. Cal recordar que aquesta llei estava llesta per aprovar-se a finals de la passada legislatura, però finalment va decaure per la convocatòria d’eleccions.
En una compareixença després del Consell de Ministres, el titular de Transports, Óscar Puente, ha recordat que la llei dona cobertura legal a aquests peatges, però “no obliga” a posar-los, cosa que vol dir que “seran els municipis els que decideixin si implanten o no al seu terme municipal un sistema de peatges”. Puente també ha denunciat la “rebel·lió” de municipis on governa PP i Vox contra les mesures de mobilitat sostenible. Durant la seva intervenció, el ministre ha explicat que la llei es tramitarà per urgència al Congrés, on espera poder establir diàlegs perquè disposi del màxim de suports possibles. “És una llei necessària”, ha recordat Puente, perquè “la mobilitat suposa el 13% de la despesa de les llars, crea més de 800.000 llocs de treball, suposa prop del 5% del PIB espanyol i genera més de 5.000 milions de viatges en transport col·lectiu”.
A qui afecta la nova llei?
La nova norma impulsa que els municipis d’entre 20.000 i 50.000 habitants hagin de tenir plans de mobilitat sostenible i que empreses amb més de 500 treballadors també n’hagin de crear, entre altres punts. A més, l’executiu espera reduir en 8.000 milions d’euros la despesa en infraestructures en una dècada amb la reducció d’ineficiències. Un cop estigui en vigor, la norma obligarà als ajuntaments, polígons industrials i grans centres de treball públics i privats a dissenyar plans per impulsar el transport públic, la mobilitat a peu o en bicicleta. A més, la llei fa un pas endavant perquè els alcaldes puguin establir taxes que penalitzin la circulació de vehicles contaminants que no poden entrar a les zones de baixes emissions.
Alhora, la norma crea el Sistema Nacional de Mobilitat Sostenible, que serà la matriu d’organismes que controlaran que els municipis compleixen les seves obligacions i creen i executen els seus plans de mobilitat sostenible. Hi estaran obligats també els ajuntaments d’entre 20.000 i 50.000, que disposaran d’un any des de l’entrada en vigor de la norma per crear zones de baixes emissions i crear aparcaments dissuasius, entre altres, a més de carrils bici i zones de mercaderies.
A més, els polígons disposaran de 18 mesos per designar un “gestor de mobilitat” que executi els plans de mobilitat, i les empreses, públiques o privades, de més de 500 treballadors, hauran de fer el mateix en un termini de dos anys. Les empreses de més de 1.000 treballadors que estiguin en àrees urbanes de més de 500.000 persones hauran d’incloure als seus plans mesures per reduir la mobilitat a hores punta i promoure el transport de baixes emissions. Per últim, la llei també regula el transport col·lectiu a través d’empreses com BlaBlaCar per assegurar que el preu que paguen els passatgers per compartir despeses no esdevé un pagament per un transport col·lectiu.