Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El govern espanyol permet als ajuntaments crear peatges urbans

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el projecte de Llei de Mobilitat Sostenible, que permetrà a tots els ajuntaments de l’estat estableixin peatges als seus municipis per reduir la contaminació. Aquesta nova llei espanyola penalitzarà aquelles ciutats que no compleixin amb els projectes de sostenibilitat, impulsarà la creació de zones de baixes emissions (ZBE), i potenciarà l’ús de la bicicleta. Cal recordar que aquesta llei estava llesta per aprovar-se a finals de la passada legislatura, però finalment va decaure per la convocatòria d’eleccions.

En una compareixença després del Consell de Ministres, el titular de Transports, Óscar Puente, ha recordat que la llei dona cobertura legal a aquests peatges, però “no obliga” a posar-los, cosa que vol dir que “seran els municipis els que decideixin si implanten o no al seu terme municipal un sistema de peatges”. Puente també ha denunciat la “rebel·lió” de municipis on governa PP i Vox contra les mesures de mobilitat sostenible. Durant la seva intervenció, el ministre ha explicat que la llei es tramitarà per urgència al Congrés, on espera poder establir diàlegs perquè disposi del màxim de suports possibles. “És una llei necessària”, ha recordat Puente, perquè “la mobilitat suposa el 13% de la despesa de les llars, crea més de 800.000 llocs de treball, suposa prop del 5% del PIB espanyol i genera més de 5.000 milions de viatges en transport col·lectiu”.

A qui afecta la nova llei?

La nova norma impulsa que els municipis d’entre 20.000 i 50.000 habitants hagin de tenir plans de mobilitat sostenible i que empreses amb més de 500 treballadors també n’hagin de crear, entre altres punts. A més, l’executiu espera reduir en 8.000 milions d’euros la despesa en infraestructures en una dècada amb la reducció d’ineficiències. Un cop estigui en vigor, la norma obligarà als ajuntaments, polígons industrials i grans centres de treball públics i privats a dissenyar plans per impulsar el transport públic, la mobilitat a peu o en bicicleta. A més, la llei fa un pas endavant perquè els alcaldes puguin establir taxes que penalitzin la circulació de vehicles contaminants que no poden entrar a les zones de baixes emissions.

Alhora, la norma crea el Sistema Nacional de Mobilitat Sostenible, que serà la matriu d’organismes que controlaran que els municipis compleixen les seves obligacions i creen i executen els seus plans de mobilitat sostenible. Hi estaran obligats també els ajuntaments d’entre 20.000 i 50.000, que disposaran d’un any des de l’entrada en vigor de la norma per crear zones de baixes emissions i crear aparcaments dissuasius, entre altres, a més de carrils bici i zones de mercaderies.

A més, els polígons disposaran de 18 mesos per designar un “gestor de mobilitat” que executi els plans de mobilitat, i les empreses, públiques o privades, de més de 500 treballadors, hauran de fer el mateix en un termini de dos anys. Les empreses de més de 1.000 treballadors que estiguin en àrees urbanes de més de 500.000 persones hauran d’incloure als seus plans mesures per reduir la mobilitat a hores punta i promoure el transport de baixes emissions. Per últim, la llei també regula el transport col·lectiu a través d’empreses com BlaBlaCar per assegurar que el preu que paguen els passatgers per compartir despeses no esdevé un pagament per un transport col·lectiu.

Més notícies
Notícia: Barcelona no enderrocarà l’espai on Puig Antich va ser executat
Comparteix
L'Ajuntament ha acceptat un prec d'Esquerra on s'alertava que el projecte en qüestió preveia la desaparició de l'antiga paqueteria
Notícia: El PSC ataca els comuns pel “fracàs” de les polítiques d’habitatge de Colau
Comparteix
La tinenta d'alcaldia ha comparegut a l'Ajuntament arran del desnonament d'una veïna al barri Gòtic
Notícia: Concentració contra l’agressió masclista del metro del Camp de l’Arpa
Comparteix
L'acció està prevista per aquest dimecres, a les 18.30 hores, en una de les entrades de l'estació, al passeig de Maragall amb el carrer de la Indústria
Notícia: Nova agressió homòfoba a Barcelona: ataquen un home mentre passejava el gos
Comparteix
L'Observatori contra l'LGTBI-fòbia s'encarrega d'acompanyar la víctima, que denunciarà el cas als Mossos d'Esquadra

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Fran BCN a febrer 13, 2024 | 15:10
    Fran BCN febrer 13, 2024 | 15:10
    Els botiguers dels centre de qualsevol poble, estaran "molt agraïts" a l'alcalde de torn si implementa aquesta frikada, ja que en molts casos , la gent anirà als Centres comercials, aparcaments gratis i menys tonteries ...

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa