Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Un estudi alerta de les possibles desigualtats que pot generar el model de superilla

Un estudi de la Universitat de Barcelona ha alertat que el model de Superilla de Barcelona pot acabar generant desigualtats si no s’integra dins una visió metropolitana. En l’estudi els investigadors assenyalen que hi ha contradiccions clares entre el discurs ambiental del projecte i la seva aplicació pràctica, ja que una orientació de caràcter local pot acabar fragmentant el territori i debilitar la resposta urbana davant els grans reptes socials i climàtics.

El treball, anomenat ‘Urban Planning Paradoxes and Sociospatial Fragmentation: The Superblock Barcelona Case (2016–2023)’ ha analitzat el desplegament del model Superilla a través de l’observació directa, la participació del geògraf de la Universitat de Barcelona i autor de l’estudi, Lluís Frago, en catorze sessions del Consell Assessor del projecte i entrevistes a responsables municipals, experts i representants d’entitats econòmiques.

Els investigadors assenyalen el concepte “localcentrisme” una focalització per intervenir només a escala de districte o barri i que fa que es desconnectin les actuacions institucionals de les necessitats que tenen les ciutats o les àrees metropolitanes. “Les Superilles s’han plantejat des d’un enfocament de molta proximitat, però els processos urbans avui ja no es poden entendre només a escala local”, explica Frago.

Una imatge de la Superilla | Ajuntament
Una imatge de la Superilla | Ajuntament

Un model sota la lupa política i social

El projecte de les superilles a Barcelona ha estat en el focus mediàtic des del seu naixement durant el mandat d’Ada Colau. A escala política i social ha generat controvèrsies i fins i tot s’ha judicialitzat la seva implementació. En aquest estudi de la Universitat de Barcelona s’assenyala tres paradoxes com són que fomentin una fragmentació territorial -i es produeixi una desigualtat entre barris i municipis-, la contradicció entre el discurs de resposta al canvi climàtic i la realitat d’accions molt focalitzades i la tendència a prioritzar l’ús residencial de l’espai urbà en detriment de la seva funció econòmica, cultural o logística; tres paradoxes que posen en dubte l’eficàcia del model de superilla. Alejandro Morcuende, l’altre autor de l’estudi assenyala que aquest model té un perill ocult que és “acabar fent ciutat tot fent menys ciutat”, assenyalant així que les transformacions urbanístiques tinguin un impacte directe en l’ús social dels barris i en compliqui el funcionament.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Sebastià a juny 19, 2025 | 14:38
    Sebastià juny 19, 2025 | 14:38
    És nefast. Un espai enorme dedicat exclusivament a la gent que no treballa o que treballa molt poc: aturats, percebedors de pensions o ajudes i funcionaris. La resta que hem d'estar cada matí en dança per guanyar cuatre calers, per pagar hipoteca, escola, mejar, vestir, atenció als nostres fills/es cada vegada veiem el nostre espai més escurçat i més complicat. Cada vegada més dificultat per assistir-hi a la feina, menys carrils de circulació, meyns freqüencia de transport public, metros més plens i agobiants. Menys salut mental en definitiva, per salvaguardar la salut "respiratoria" dels altres. Per si això no és tot. Gentrificació dels espais i dels barris. Els serveis cada vegada coste més de realitzar-se. Camions de repartiment de mejar i productes de primera necessitat per reposar els supermercats han vist el seu espai reduït a la mínima expressió. Encara més enllà, el carril bici. El putu carril bici. S'ha menjat carrils de circulació a tot arreu. Ara et queden carrers monocarril o carrers amb monocarril i carril bus. Si en un d'aquests hi trobes aparcat el camió del super el tap és monumental. I ¿qué va malament quan hi ha un embussament d'aquestes característiques? Pensem-ho. Els serveis d'emergència. Els estudis anteriors atribuien un temps màxim d'assistència d'urgència mèdica, foc, etc de 14 minuts en el pitjor escenàri. ¿Si ha fet un estudi posterior de temps màxims de resposta després d'aquest nou paradigma de superilles, carrils bici, "pacificació del carrer"? Jo crec que no. Que ara en pro de la qualitat de vida a la ciutat, si tens una emergència hem sortit tots i totes perdent. Visca el progrés, pero progrés amb cap, fòra els polítics ineptes. Això em fa pensar especialmente en una senyora política amb cognom que comença per S i acaba per Z.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa