Barcelona té una dotzena d’estacions fantasma de la xarxa de Metro i de FGC de Barcelona. Entre elles, l’estació de Gaudí, a tocar de la Sagrada Família, que mai no va arribar a funcionar ni ho farà. Però té la sort de ser la més ben conservada i acollir també la seu de l’associació de treballadors jubilats de TMB i també de l’ONG Conductors Solidaris de Catalunya. En més d’una ocasió, s’ha cedit l’emplaçament per rodar-hi anuncis televisius, i també s’hi han fet alguns viatges nocturns per ensenyar l’estació, que té andanes, cartells, escales, túnels d’accés i entrades totalment acabades. Construïda en 1968 en record del seu arquitecte, Antoni Gaudí, està situada entre Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig (L5), als carrers de Mallorca i Lepant.
L’estació es va construir com una continuació de l’aleshores L2, que unia la Sagrera i Horta, però l’avanç ràpid de les obres de l’L5 des de Collblanc va fer que les autoritats canviessin el traçat i decidissin unir les dues línies. Inicialment, l’objectiu de la Línia 2 del metro és que aquesta fos una línia vertical mar-muntanya, tot unint el Paral·lel i Horta passant per la Sagrera. A banda, l’L5 es va pensar com un metro que creués gairebé perpendicularment l’L2, tot unint l’Hospitalet i Badalona.
Així, la parada de Gaudí va ser la damnificada, per la seva proximitat a l’estació de Sagrada Família, a uns 200 metres, quan la mitjana de distància entre estacions és de 600 metres. Per aquesta raó mai no va ser inaugurada, però el seu bon estat de conservació -els aficionats als trens l’han pogut visitar, s’hi posa decoració de Nadal i hi ha locals en ús- fan que el gran arquitecte modernista català tingui sota terra un altre petit homenatge a tocar de la Sagrada Família. De fet, s’hi celebren actes diversos, i a més rodar-s’hi anuncis, acull l’espai Gaudí, una sala polivalent que es pot llogar.