Hi ha diverses estacions de FGC de la línia Llobregat Anoia que són exteriors, i és després de Molí Nou-Ciutat Cooperativa i de Sant Boi de Llobregat que els trens entren al túnel i ja fan el camí soterrat fins a arribar al final de la línia a plaça d’Espanya. Però al Metro, de les 165 estacions que hi ha a tota la xarxa, només 4 tenen les andanes a l’aire lliure: Zona Franca, Port Comercial -La Factoria, Ecoparc i ZAL-Riu Vell. Però aquestes estacions del suburbà no han estat les úniques on el passatger ha esperat els combois a l’aire lliure. De fet, quan el 10 de juny de 1926 es va inaugurar el Metropolitano Transversal -considerat l’embrió de l’L1, de les nou estacions que van entrar en funcionament, dues eren exteriors: Mercat Nou i la Bordeta. Eren les últimes parades d’un trajecte que començava a la plaça de Catalunya fins a l’Hospitalet, amb parades també a Universitat, Urgell, Rocafort, Espanya, Hostafrancs, Sants, i les dues exteriors esmentades.

La Bordeta, l’estació que no va sobreviure
La parada de Bordeta, situada just abans de travessar la Riera Blanca, i el carrer Jocs Florals, va ser l’única d’aquestes estacions que no ha arribat a l’actualitat. Va ser l’estació sacrificada quan l’any 1983, amb motiu de la prolongació de l’L1 fins a la Torrassa, es va construir la nova estació coberta de Santa Eulàlia. 57 anys després de la seva inauguració, es va decidir clausurar el baixador de Bordeta, en considerar que la distància entre la Bordeta i la Torrassa era massa curta per a mantenir les dues estacions en funcionament. Amb tot, l’andana d’aquella estació va mantenir-se durant uns anys, i els trens passaven sense aturar-se en aquell tram. Segons explica TMB, aquesta estació “va continuar sent útil durant molts anys: una de les andanes servia per fer canvis de motorista i canvis de trens, és a dir, operacions per substituir un dels trens del carrusel per un altre que sortia buit de la cotxera de Santa Eulàlia”.
La sentència final va arribar entre els anys 2006 i 2008, amb la construcció d’un calaix de formigó per cobrir les vies, que era una llarga reivindicació dels veïns de Sants i la Bordeta. Fruit d’aquelles obres, l’altra estació a l’aire lliure d’aquell primer Metropolitano Transversal, Mercat Nou, va estar fora de servei durant dos anys. I quan va reobrir ja ho va fer amb l’aspecte actual, una estació 100% coberta.