Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Entitats ciclistes reclamen que el nou carril bici del passeig de Maragall sigui segregat

Desencallat, almenys sobre el paper, el segon tram del carril bici del passeig de Maragall, una reivindicació històrica. El govern de Jaume Collboni i el grup municipal han acordat una inversió de 20 milions per executar 58 actuacions en els districtes de Barcelona. I una d’aquestes accions és la redacció del projecte executiu per a la implementació de la infraestructura ciclista entre la plaça de Maragall (amb el carrer d’Olesa) fins al carrer de Tajo. Entitats ciclistes com el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) i Amics de la Bici exigeixen que el nou carril bici del passeig de Maragall sigui també “segregat” del trànsit, enganxat a la vorera. “Els ciclistes hem de poder circular amb seguretat”.

La redacció del projecte executiu té un cost previst de 100.000 euros, inclosos en el pacte de pressupostos entre socialistes i republicans per al 2025. L’acord és per a l’elaboració del projecte, però ara mateix no hi ha un calendari d’obres previst ni s’ha definit com serà aquest carril bici, apunten des del servei de premsa de l’Ajuntament. Fonts d’ERC afegeixen que aviat es començarà a redactar el projecte: ja s’ha fet l’encàrrec a l’empresa municipal Bimsa perquè prepari la contractació. No obstant això, al BACC li preocupa que no hi hagi un calendari d’obres. “Actualment, el tram sense carril bici és un espai insegur i poc atractiu per als ciclistes”. I aquest fet també “desincentiva l’ús del Bicing, un transport públic”, valora un dels seus vocals, Eduard Parera.

Obres del carril bici del primer tram del passeig de Maragall, el 2023 / Jordi Subirana

“Anar amb bicicleta no pot suposar una cursa d’obstacles”

En tot cas, l’acord entre ERC i el govern del PSC ha estat molt ben rebut per les entitats ciclistes. Des d’Amics de la Bici, Albert Garcia recorda que és un carril bici llargament reivindicat i que, amb el tram que ja s’ha construït, servirà perquè els usuaris de la bicicleta puguin circular “amb normalitat” per aquesta zona de la ciutat, una part fins ara “totalment prohibida” als ciclistes. I des del BACC, Parera defensa apostar pels carrils segregats. “Anar amb bicicleta no pot suposar una cursa d’obstacles i reclamem que el segon tram del carril bici del passeig de Maragall sigui també segregat i unidireccional per cada sentit de la circulació. D’aquesta manera, s’evitaran conflictes amb els vianants. I els girs i les connexions amb la resta de carrils bici que travessen el passeig Maragall es podran fer pel lateral i de manera unidireccional. És la millor manera de circular amb seguretat per a tothom”.

En termes semblants s’expressa Garcia. La configuració del carril bici entre la plaça de Maragall i el carrer de Tajo hauria de ser com el que hi ha ara entre el carrer de Còrsega i la plaça de Maragall, enganxat a la vorera, amb carril bici de pujada i de baixada. “Els ciclistes necessiten un espai segur per circular. A totes les grans avingudes, els carrils bici haurien de ser enganxats a les voreres. El que no pot ser és el que passa en altres grans avingudes de la ciutat, en els quals circulem pel mig com un gueto i hem de sortir dels carrils bici pels passos de vianants o les voreres. És inapropiat, perillós i ineficaç”.

“La bicicleta no pot estar sempre subjugada al vehicle de motor”

A parer de Garcia, d’Amics de la Bici, si hi ha trams del passeig de Maragall que no pot ser de dos carrils per als vehicles de motor, “que no ho sigui”. “La prioritat ha de ser que el ciclista tingui seguretat i pugui desplaçar-se. Si només poden circular busos i bicis, el vehicle de motor privat haurà de buscar una alternativa… La bicicleta no pot estar sempre subjugada al vehicle de motor, com per exemple passa al Paral·lel i a la Meridiana. No pot ser que els vehicles de motor siguin els únics que poden vertebrar cap a altres carrers. Moltes vegades, les bicicletes ho han de fer amb moltes dificultats, posant en perill els vianants. El carril bici del Paral·lel s’ha convertit en un mur”.

Imatge d'arxiu d'un carril bici de Barcelona / Jordi Play
Imatge d’arxiu d’un carril bici de Barcelona / Jordi Play

Carril bici per darrere de les marquesines de bus

En el primer tram del carril bici del passeig de Maragall, la infraestructura ciclista passa per davant de les parades del bus. El BACC demana que en el segon tram el carril bici es construeixi per darrere de les marquesines per evitar el conflicte amb els vianants o ciutadans que esperen el bus. Un exemple podria ser el format illeta que s’ha fet en el primer tram del carril bici de la travessera de les Corts.

D’altra banda, Parera diu que cal evitar un carril bici compartit amb el bus i el taxi com s’ha fet a la Via Laietana o el carrer de Sants. “No és segur”. A la Via Laietana, en sentit baixada, els usuaris de la bicicleta no se senten segurs, ja que circulen entre busos de TMB i taxis. A parer del BACC, aquests carrils també perjudiquen els busos perquè els pot fer reduir la velocitat comercial.

Més notícies
Notícia: L’increment de ciclistes obliga Barcelona a repensar alguns carrils bici
Comparteix
Barcelona ha eliminat 10 quilòmetres de carril bici a les voreres els darrers tres anys | El BACC demana un pas més i desencallar alguns projectes encarregats el mandat passat

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa