Els darrers dies del servei ferroviari de l’Estat espanyol escriuran una de les pàgines més negres de la història d’aquest mètode de transport. El descarrilament d’un Iryo i posterior xoc amb un Alvia que arribava de cara a Adamuz (Andalusia) i els dos descarrilaments a les línies R4 i R1 de Rodalies han instal·lat el neguit dins dels cors dels usuaris després que aquests dos accidents ferroviaris hagin causat morts.
A l’estació de Sants la ‘marabunta’ no deixava de moure’s i les sortides i arribades (tot i que amb retard) dels trens d’alta velocitat no s’aturaven. El trajecte Madrid-Barcelona, un dels trajectes insígnia de Renfe ha quedat molt assenyalat després de zims-zams sobre la reducció de la velocitat fins als 160 km/h en diferents trams del trajecte.
Els usuaris, però, comencen a notar el neguit sobre la utilització del servei d’alta velocitat. En declaracions fetes al Tot Barcelona el Manuel i l’Antonia, un matrimoni de persones d’edat avançada que han vingut en un tren des de l’estació Madrid-Puerta de Atocha, alerten del canvi en la percepció de la seguretat del tren i destaquen que “abans pujaves al tren i vinga, marxem tranquils!”. “Has perdut la seguretat”, lamenta aquest matrimoni que destaca que “hem tardat una hora més perquè posen ja 160 km/h, i això significa que alguna cosa a la via no va bé”. “Hem tardat 55 minuts més”, es queixen amargament.
La percepció va per barris, i una família de Toledo que també han fet el trajecte Madrid-Barcelona han destacat que només s’han trobat insegurs en el viatge “abans de pujar una miqueta pel que havia passat aquests dies”, però mostren una petita resignació assegurant que “a qualsevol li pot passar”. “La veritat és que ha sigut còmode el viatge”, han afegit.
La desinformació, una pedra a la sabata dels viatgers
A la possibilitat de patir por dels usuaris se l’ha hagut de sumar una comunicació ineficient per part de Renfe. En declaracions fetes al Tot Barcelona una família mexicana que venen a fer turisme a Catalunya i que han agafat l’alta velocitat des de Madrid assenyalen que “no hem patit”, però que sí que han trobat a faltar la comunicació per part de l’operadora ferroviària. “T’haurien d’explicar que hi ha aquests retards, nosaltres som turistes i això ens afecta als nostres plans”.

Tant ells com la família de Toledo i el ManueL i l’Antonia han trobat a faltar aquesta manca de comunicació per part de Renfe. “Arribes aquí i et trobes que no tens res”, lamenten els toledans mentre busquen com seguir el seu camí que passava pel servei de Rodalies. Una de les coses que més lamenten els viatgers és que des de Madrid no s’informava de res, ni dels retards, ni de la situació ferroviària a Catalunya. “Res, a Madrid no hi havia res, ens hem assabentat de tot a través de la premsa, ens vam assabentar ahir que va haver-hi els descarrilaments a Rodalies i perquè hem preguntat al tren a quina hora arribaríem, sinó res”, sentencien aquesta parella que al vestíbul de l’estació de Sants tampoc trobaven cap personal que els pogués informar sobre on estaven ubicats els lavabos de l’estació.
