Eixample Respira ha reclamat a l’Ajuntament de Barcelona que restringeixi el trànsit a les zones més concorregudes del centre de Barcelona durant les festes de Nadal. L’entitat ha proposat que el passeig de Gràcia, la rambla Catalunya, la plaça Catalunya, els laterals de la Gran Via i els eixos comercials dels barris es converteixin en zones exclusives per a vianants durant els vespres, els caps de setmana i els festius. Des d’Eixample Respira consideren que així els barcelonins podrien gaudir més de les festes i, a més, es garantiria un entorn segur, sense embussos ni contaminació.
L’entitat recorda que durant el Nadal hi ha un augment considerable del trànsit al centre de la ciutat, amb més congestió i soroll per tots els veïns i visitants que baixen a les diferents activitats nadalenques o a fer compres. També alerten del perill que suposen els llums de Nadal, que atrauen gent de tota la ciutat: “Aquestes instal·lacions estan dissenyades per ser apreciades des de vehicles motoritzats i no des de la perspectiva dels vianants, provocant situacions de perill quan les persones ocupen la calçada per gaudir-ne o fer fotografies”, alerten.

Mesures similars com el Sant Jordi sense Fums o el programa Obrim carrers aplicats als eixos comercials de Sants-Creu Coberta o Gran de Gràcia han demostrat l’eficàcia de restringir el trànsit durant grans esdeveniments. “Malgrat que la Guàrdia Urbana sovint necessita intervenir per limitar la circulació en els carrers més congestionats, aquestes mesures són reactives i no ofereixen una solució estructural”, insisteixen. Estendre les restriccions de trànsit als principals eixos comercials també ajudaria a “descentralitzar les activitats nadalenques i a promoure el comerç de proximitat”.
El dispositiu nadalenc de l’Ajuntament
L’Ajuntament de Barcelona ha activat l’Operació Nadal, el full de ruta que guiarà les actuacions municipals fins al 7 de gener per garantir “nivells òptims de seguretat i convivència” durant les festes de Nadal a la ciutat. L’operatiu se centrarà en una millora de la seguretat, la mobilitat i la neteja. També es reforçarà la presència de la Guàrdia Urbana als carrers i li donaran més poders perquè pugui fer de policia de proximitat en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra. Així mateix, s’ampliaran les freqüències del transport públic i s’incrementarà la neteja dels espais públics més concorreguts a partir del 6 de desembre.