Barcelona ha arrencat aquesta setmana la transició cap a un nou model de títols de transport públic. Bona part de les màquines d’autovenda de la xarxa de la capital catalana ja només venen els abonaments amb el format de la T-Mobilitat -amb una targeta de cartró sense contacte i recarregable– i la previsió és que el tradicional bitllet amb banda magnètica acabi desapareixent pràcticament del tot a mitjans de gener del 2024.
El nou format de la T-mobilitat de cartró no requereix registre previ i costarà mig euro, que es pagarà només un sol cop. La flamant targeta només admet la recàrrega d’un títol al mateix temps, és a dir, no pot contenir diferents abonaments a la vegada. Entre els títols disponibles estan la T-casual, la T-grup i la T-familiar.
En aquest sentit, la T-usual mereix un capítol a part. Aquest abonament tindrà un disseny específic que requerirà el DNI o el passaport en el moment de la compra, ja que es tracta d’un abonament personal i intransferible, i no es podrà recarregar un cop esgotada amb altres tipologies de bitllets. El mateix passarà amb altres títols com el de família nombrosa o monoparental, la T-16 o la T-jove que tenen un format específic en plàstic i en alguns casos també en mòbil.
La resistència dels vells abonaments
Tanmateix, no tots els abonaments passaran a existir només en aquest nou format. En concret, dos títols mantindran el clàssic bitllet de cartró amb banda magnètica vigent fins ara. Es tracta del bitllet senzill i de la targeta T-rosa, una tipologia pròpia de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per a persones més grans de 60 anys o que tenen un discapacitat acreditada a partir del 33%. Ambdós bitllets se seguiran adquirint a les màquines d’autovenda en format de cartró amb banda magnètica, de manera que es convertiran en la verdadera resistència dels vells abonaments de la xarxa de transport públic.