La demarcació de Barcelona ha recuperat gairebé tots els desplaçaments que es feien abans de la pandèmia. Si l’any 2019 es van comptabilitzar 19,25 milions de viatges diaris (4 per cada major de 16 anys), durant el 2022 se’n van detectar 12,21 milions (3,9 per persona). Són dades de l’Enquesta de mobilitat en dia feiner 2022 de l’ATM, que també exposa una altra dada rellevant: el 66% dels desplaçaments que es fan en aquesta regió són sostenibles. És a dir, que la gran majoria de viatges entre setmana es fan en transport públic, en bicicleta, a peu o patinet.
Aquests tipus de desplaçaments són els que més augmenten en relació amb el 2021. Els viatges a peu, en bicicleta o Vehicles de Mobilitat Personal van arribar als 9,7 milions; suposen un 17% més que el 2021, un 8% més que el 2019 i més de la matitat del total de desplaçaments de 2022, una xifra mai assolida abans. D’altra banda, el transport públic va acollir 2,9 milions de desplaçaments –el 15% del total–, un 22% més que el 2021, però un 12% menys que 2019.
El preu del combustible redueix l’ús del cotxe
El terç restant de desplaçaments es fan en vehicles privats, els quals suposen uns 6,5 milions de desplaçaments diaris (+ 5% respecte del 2021). L’ús del transport privat per anar a treballar o comprar baixa en comparació a les xifres d’abans de la pandèmia, encara que, això sí, de manera pràcticament simbòlica. Ara suposa el 34% dels desplaçaments diaris, el 2019, el 36%.
La majoria dels enquestats considera que l’augment del preu dels combustibles i, de retruc, els descomptes en el transport públic que va dictar el govern espanyol ha provocat un canvi d’hàbit en el seu dia a dia. Amb l’entrada en vigor les reduccions de preu, van créixer els títols propis de Renfe (del 0,8% al 5,5% de tots els títols de Renfe). També ha crescut i T-Usual i els abonaments per a pensionistes. Per contra, gairebé tres de cada deu persones enquestades asseguren haver modificat els seus desplaçaments amb vehicle privat. El 69,5% declara haver reduït l’ús del transport privat.