Cinc barris de Barcelona i Montcada i Reixac comparteixen una línia de metro de TMB que està d’aniversari. Es tracta de la línia 11, coneguda com la Cuca, inaugurada ara fa dues dècades. Va entrar en servei el 15 de desembre de 2003 i va néixer com un metro lleuger, híbrid entre el metro convencional i un tramvia, i va ser la segona línia del metro de Barcelona en implantar- ho va fer l’any 2009- la conducció automàtica després de la línia 9-10, que havia començat a operar només tres dies abans amb el ramal de Santa Coloma.
TMB explica que aquesta línia, de color verd poma, es va dissenyar com “a prolongació de la línia 4“, de manera que quan es va començar a construir la línia 11 es van tenir en compte alguns aspectes segons els estàndards del metro convencional per si al final decidia allargar la línia 4, com ara “la reserva de 400 metres per allargar les andanes i no passar el màxim pendent del 4% que està permès al metro d’aquesta tipologia”.

I com és aquesta cuca? Aquest metro té menys capacitat, però assoleix velocitat molt de pressa i frena més ràpidament que el metro convencional. La línia 11 té una longitud de 2,3 quilòmetres i 5 estacions, Trinitat Nova -que la connecta amb la línia 4 i la línia 3-, Casa de l’Aigua, Torre Baró / Vallbona, Ciutat Meridiana i Can Cuiàs, amb un traçat soterrat i majoritàriament de via única, excepte a Torre Baró / Vallbona, on es troben els trens dels dos sentits.
Estacions adaptades a l’entorn
A més, quan es van dissenyar les estacions, es fa fer amb elements decoratius relacionats amb l’entorn de cada barri. A més, tenint en compte que l’orografia d’alguns barris és més complexa, a Ciutat Meridiana hi ha ascensors inclinats per accedir a diferents zones del barri. Ara bé, no és fins al 2021 que aquesta línia es dona totalment per acabada, moment en què la línia comença a circular totalment automatitzada després de les obres d’una andana específica a Trinitat Nova.