Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Eixample Respira qüestiona que els llums de Nadal del carrer d’Aragó s’adaptin als cotxes

Les entitats favorables a la pacificació del carrer d’Aragó han aprofitat el disseny dels llums de Nadal, que s’adapten a la velocitat dels cotxes, per qüestionar la “permissivitat institucional” que han convertit el carrer en un dels més transitats de Barcelona. En un comunicat, Eixampla Respira,  referent de la lluita per pacificar el centre, assenyala que la lògica dels llums “perpetua la lògica urbana i ignora l’impacte real sobre la salut i la vida quotidiana”. La plataforma critica que l’usuari protagonista de l’espectacle nadalenc siguin els cotxes, una aposta que “evidencia el problema” d’Aragó. “Més que celebrar les festes, posa en relleu el despropòsit”, assenyala l’entitat. 

Els llums de Nadal d’Aragó, dissenyades per l’estudi SMLXL + MA-MA, aposten per sortir dels clixés habituals, amb frases que han causat furor a les xarxes com “I demà canelons!” o “Més escudella”. En una entrevista a Catalunya Ràdio, els dissenyadors han explicat que van adonar-se’n, mentre estudiaven la via, que Aragó és un carrer unidireccional i “on gairebé tothom va en cotxe o moto”. Aquest fet els ha motivat a incorporar un “element de velocitat” als llums, que a diferència d’altres anys –gairebé sempre col·locats en perpendicular a la via– ara apareixen en diagonal per afavorir justament la visió des del vehicle.

Eixample Respira creu que aquest disseny normalitza una velocitat que “situa el carrer sistemàticament entre els punts negres de sinistralitat viària”. “Convertir aquesta realitat en un element lúdic i de distracció pels conductors no és només inadequat, sinó profundament contraproduent”, critica la nota. La plataforma recorda que el carrer acull uns 12.000 veïns i diferents equipaments, com el mercat de la Concepció, el Museu Tàpies o diferents escoles, que han de conviure “amb un ambient hostil, sorollós i altament contaminant”

Demanen una reducció “real i efectiva” de la velocitat dels cotxes

L’entitat aprofita la polèmica per demanar canvis ambiciosos a Aragó, un dels més transitats de Barcelona juntament amb la Gran Via. Alguns trams d’aquestes dues avingudes concentren fins a 50.000 vehicles diaris. L’Ajuntament, en un intent de mitigar els efectes del trànsit, ha incorporat els darrers anys un carril bus i un carril bici segregat –el model més segurs– i també ha pacificat alguns entorns escolars, però l’entitat insisteix que aquestes mesures “no han revertit la condició d’autopista urbana”. Per això demanen, de cara al 2030 com a data màxima, que l’Ajuntament aposti per una limitació “real i efectiva” de la velocitat dels vehicles. 

Entre altres mesures, Eixample Respira també vol ampliar les voreres, més pacificacions escolars, mesures de control i sancions als vehicles que se salten la velocitat permesa i la creació de nous espais d’estada que incorporin vegetació i seguretat per als vianants. “Només amb una transformació estructural deixarem enrere la lògica d’autopista i avançarem cap a la ciutat que mereixem”, remata la plataforma veïnal.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa