Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Conjura política a Nou Barris per accelerar la connexió de les Trinitats
  • CA

El Ple del districte de Nou Barris s’ha conjurat aquest dilluns per exigir la connexió de les dues Trinitats amb el metro. El juny passat, més d’un miler de veïns van recordar que el projecte per connectar els dos barris amb l’L3 s’ha enquistat. La petició veïnal demana ampliar el túnel del metro uns 900 metres, des de la Trinitat Nova (L3) fins a Trinitat Vella, on actualment només arriba l’L1. D’aquesta manera, els dos barris, separats per la Meridiana i amb poques passarel·les entremig, quedarien connectats per la línia verda.

En el primer consell de districte posterior a la protesta, tots els grups –tret de VOX– han votat en bloc a favor d’una proposició dels Comuns que eleva a Sant Jaume la responsabilitat de collar “les administracions consorciades que formen part de l’ATM” perquè “executi com més aviat millor l’ampliació de l’L3 en el tram comprès entre Trinitat Nova i Trinitat Vella, tal com s’estableix en el Pla Director d’Infraestructures 2021-2030″.

Un 1.500 veïns van demanar-ne la connexió amb una cadena humana el juliol passat / Jordi Bataller, ACN

La regidora dels Comuns i presidenta del Consell de Districte de Nou Barris, Carol Recio, remarca al TOT Barcelona la importància d’una “demanda històrica” que guanya pes “en el marc d’emergència climàtica” actual. Els Comuns, que celebren el “suport ampli” que ha tingut la seva proposició, insisteixen que l’Ajuntament s’havia de posicionar “clarament a favor” de la proposta veïnal. En aquest sentit, Recio recalca que el suport dels grups a Nou Barris o de l’executiu municipal no és suficient, sinó que cal “avançar” per “convertir el suport polític en realitats tangibles”.

Acord polític, però amb retrets creuats

Els altres grups –amb l’excepció esmentada de l’extrema dreta– han votat a favor de la proposta, no sense algun retret als Comuns. Junts ha lamentat que els d’Ada Colau no hagin mogut “ni un dit” per “facilitar la connexió” quan eren al govern municipal, però n’ha votat favorable “desitjant que aquesta vegada no quedi en l’oblit”. ERC també retret a anteriors governs que no “hagin prioritzat” les obres i ha destacat els bons informes de l’ATM. D’altra banda, el PP ha destacat que el districte de Nou Barris és un “districte dormitori”, motiu pel qual ha de millorar la connexió del metro.

A la banca del davant, el govern del districte, que també ha votat a favor, ha tret les urpes contra els seus exsocis de govern. “Ens demanen plenari rere plenari coses que ells no han fet”, ha retret als Comuns el conseller socialista David Martínez, que ha explicat que l’execució pressupostària de Pla Director parteix de la priorització que fa l’Ajuntament de Barcelona. “L’executiu de BComú mai va voler prioritzar la connexió. Nosaltres estarem amb els veïns i veïnes de Nou Barris. Ho posarem sobre la taula i aquí sí que ens tindreu amb les mans agafades”, ha conclòs. En la seva resposta, els Comuns han admès “un canvi de criteri” del grup municipal i han fet valdre l’acord polític i que ara hi ha una plataforma veïnal al darrere.

Alguns regidors dels Comuns i líders veïnals de Nou Barris i Sant Andreu en l’acte que demanava la connexió de l’L3 / BComú

Mobilització històrica dels veïns

Els darrers mesos, els veïns han recordat que el projecte de la connexió està avalat pels tècnics de l’ATM. El Pla Director d’Infraestructures 2021-2030 del Departament de Territori conclou que el perllongament de la línia L3 fins a la Trinitat Vella és viable en tots els sentits. “Presenta una bona rendibilitat, a conseqüència de la demanda captada en relació amb el seu cost (extensió d’una estació)”, diu el document. El mateix pla, que xifra en 81 milions la inversió que caldria dur a terme, calcula que 9.245 persones se’n beneficiarien.

Les entitats veïnals s’agafen a aquest document per collar l’administració a ampliar el metro. Asseguren que una hipotètica connexió els permetria arribar a Rodalies en només 8 minuts i recorden que la nova estació intermodal de la Sagrera quedaria a un pas amb la connexió. D’altra banda, des de la FAVB creuen que l’obra és beneficiosa per a tota la ciutat, tenint en compte que connectaria tot el nord de Barcelona entre si i amb Santa Coloma i Badalona.

La petició veïnal no s’ha d’entendre com una reclamació aliena a les darreres urbanitzacions que volen eliminar l'”autopista urbana” de la Meridiana. En la cadena humana del passat 8 de juny, que va reunir més d’un miler de persones, els manifestants van insistir en la mala connexió de metro que hi ha als barris de muntanya de Barcelona i van avisar que un hipotètic reforç ajudaria a “convèncer” els veïns metropolitans “perquè no agafin el cotxe per venir a Barcelona”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa