Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els Comuns fan marxa enrere a vincular l’ampliació del Prat amb Rodalies

La proposició de Barcelona en Comú que reclamava destinar tots els esforços i recursos tècnics a “trobar solucions a la crisi del servei de Rodalies, tot descartant l’ampliació de l’Aeroport del Prat de Llobregat” no ha aguantat ni 24 hores, des que va ser presentada públicament aquest dijous per la presidenta del grup municipal Janet Sanz. “Collboni ha de triar entre aeroport o Rodalies, és a dir, entre turistes o veïnes”, va dir Sanz. En el plenari d’aquest divendres, en el text que han presentat els Comuns, no hi havia cap referència a l’ampliació de l’aeroport.

El caos de Rodalies ha centrat el plenari del març, un dia després que el Parlament de Catalunya demanés el cessament de la consellera de Territori Sílvia Paneque i reprovés al ministre de Transports i Mobilitat Sostenible Óscar Puente. S’han debatut i votat proposicions de Junts per Catalunya, PP i Comuns sobre Rodalies.

Junts ha denunciat “la crítica situació del servei de Rodalies, així com l’infrafinançament estructural i la desinversió crònica” i ha exigit a l’Estat “el compliment rigorós i immediat dels compromisos pressupostaris i d’execució de la inversió establerts en matèria d’infraestructures per a Catalunya”. I el PP ha defensat mantenir un compromís unitari per la millora de la gestió i bon funcionament de Rodalies, “consolidant el Pla d’inversions de Rodalies de Catalunya 2020-2030“, i que l’Estat garanteixi el compliment de les inversions compromeses. Els populars també volen que la Generalitat assumeixi la seva responsabilitat i “mesures urgents per a la millora de la gestió del servei per part d’Adif i Renfe”.

En un primer moment, el text dels Comuns parlava de destinar “de forma prioritària els esforços i recursos tècnics municipals per a posar-los a disposició de la Generalitat de Catalunya i el ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per a trobar solucions a la crisi del servei de Rodalies, tot descartant l’ampliació de l’Aeroport del Prat de Llobregat”. Però finalment, els Comuns han eliminat qualsevol referència a la infraestructura aeroportuària, ja que han transaccionat el text que han presentat amb Junts per Catalunya. Fonts dels Comuns han aclarit que “han transaccionat citar expressament l’aeroport, però la frase transaccionada diu prioritzar Rodalies a qualsevol altra infraestructura. L’aeroport és una infraestructura, i per tant continua vinculat”, sostenen des del grup municipal. Tant la proposició de Junts com la dels Comuns s’han aprovat, mentre que la del PP ha estat tombada.

Dos avions de Vueling estacionats a l’Aeroport de Barcelona-El Prat / ACN

Parlar de Rodalies “és parlar de drama”, diu Sanz

En la seva intervenció, Sanz ha remarcat que “parlar de Rodalies és parlar de drama”, del dret a la mobilitat, “un dret fonamental” que en aquest país no està garantit. “Vivim una situació insostenible. No s’hi val posar-se de perfil. Amb Rodalies vivim en el dia de la marmota”, ha valorat la presidenta dels Comuns a l’Ajuntament.

L’extinenta d’alcaldia d’Urbanisme ha demanat que es faci el traspàs integral de Rodalies a la Generalitat, ja que la situació s’ha de resoldre des de Catalunya. I ha criticat que el Consell Assessor d’Infraestructures de l’Ajuntament no ha fet cap informe sobre el tren, “el transport de la classe treballadora”, i ha elaborat només un document que conclou que cal ampliar l’aeroport, però no diu com.

El text de la proposició dels Comuns

En concret, el text que finalment els Comuns han presentat al plenari plantejava que el govern municipal destini, “com a primera i màxima prioritat, els esforços i recursos tècnics municipals per a posar-los a disposició de la Generalitat de Catalunya i el ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible per a trobar solucions a la crisi del servei de Rodalies”. I afegia que es “traslladi al Govern de la Generalitat de Catalunya la imperiosa urgència de trobar solucions a la crisi del servei de Rodalies que afecta diàriament centenars de milers de persones treballadores de Catalunya i la necessitat de què el servei de Rodalies sigui la primera i màxima prioritat d’entre totes les infraestructures del país, per la seva importància per la convivència i benestar de la població treballadora”.

Més notícies
Notícia: Les línies aèries es mostren optimistes amb l’ampliació de l’aeroport
Comparteix
El president de l’Associació de Línies Aèries (ALA) ha destacat el suport de l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa