La connexió del tramvia per la Diagonal, entre Verdaguer i la plaça de Francesc Macià, anirà lenta. I més quan, les obres ja podrien estar en marxa, ja que l’agost del 2024 es preveia que comencessin l’estiu del 2025 i arribessin al passeig de Gràcia el 2027. Ara, segons ha comprovat el TOT Barcelona en el llibre verd dels pressupostos de l’Ajuntament per al 2026, en la seva versió del mes d’octubre, el govern de Jaume Collboni només preveu un pressupost de mínims per al tramvia per a l’any vinent, 2.066.115,70 euros en concepte transferència de capital a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Al document, no s’esmenten partides per a les obres.
Dimarts passat, la comissió d’Urbanisme va aprovar amb els vots favorables del govern municipal (PSC), Barcelona en Comú i ERC el projecte de reurbanització de la Diagonal i el desdoblament del col·lector de la Diagonal, unes obres necessàries prèvies a la construcció de la xarxa tramviària que han de servir per prevenir inundacions. Però la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament, Laia Bonet, no va concretar cap data per iniciar la reforma. Dies enrere, el tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica, Jordi Valls, va posar sobre la taula una inversió municipal de 115 milions d’euros a executar fins al 2030 -als quals cal afegir uns 80 milions de la Generalitat per a la xarxa tramviària-, amb 40 mesos d’obres pel mig. I va citar que la convivència de les obres del tramvia amb les de l’ampliació de l’L8 d’FGC podrien accentuar les afectacions importants que ja pateix la ciutat.

Els Comuns exigeixen escurçar terminis
A la comissió d’Urbanisme, els Comuns van fer un sí crític. El regidor Guille López va acusar el govern de deixar el projecte en el calaix durant dos anys i mig. Ara, en declaracions al TOT, López diu que aquest havia de ser el mandat del tramvia i no ho serà. “La proposta de Collboni contempla que l’obra finalitzi l’any 2032. Vàrem votar sí a la tramitació perquè és la infraestructura de transport públic més important dels anys vinents i perquè creiem que hi ha marge per escurçar els terminis que proposa el govern”. La proposta dels Comuns és que la unió s’executi en 25 mesos “i la de Collboni és de 55 mesos”.
En la mateixa comissió, la regidora d’ERC Rosa Suriñach va posar el focus en “el retorn públic del tramvia”. Ara, la gestió de la xarxa és privada, i a partir del 2032, quan s’acabi la concessió, tornarà a mans públiques. Per als republicans, cal començar a fer els estudis necessaris que avaluïn “aquest canvi de paradigma” en tot allò que fa referència als ingressos nous que tindrà l’Ajuntament.

Les obres, cap al 2027
Segons ha pogut saber aquest mitjà, abans que les màquines es posin en marxa, caldrà dur a terme la finalització de tot el procediment administratiu, inclosa la licitació i l’adjudicació de les obres, el qual es pot allargar fins a un any. De fet, el govern planteja fins a sis lots diferents de licitacions. A aquestes previsions, caldrà afegir després 40 mesos d’obres, tres mesos de proves i 30 dies de marxa sense passatge dels combois. Tot apunta que les obres del tramvia no començaran abans del 2027. Tècnicament, compaginar aquestes obres amb les d’FGC és molt complicat i executar les dues alhora també pot suposar un problema major per a la mobilitat, tant per als vehicles com per als vianants.
Un cop s’iniciïn les obres, aquestes es faran en tres fases. El primer tram en el qual s’actuarà serà entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Pau Claris; el segon, entre Pau Claris i el carrer de Balmes, i el tercer, entre Balmes i l’avinguda de Sarrià. El projecte planteja tres àmbits de disseny de la xarxa tramviària -entre Verdaguer i el passeig de Gràcia, entre el passeig de Gràcia i Francesc Macià, i entre Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià- en les quals el tramvia circularà pel tronc central i els vehicles privats pels laterals. Es guanyaran 16.000 m² per als vianants, 18.900 m² d’espais verds, i 1.800 m² de vies per a ciclistes. Està previst que entre la Via Augusta i el passeig de Gràcia, el tramvia i els busos comparteixin la mateixa plataforma. També es farà una reforma de la plaça de Francesc Macià i es renovarà la parada del tramvia de Francesc Macià, entre altres intervencions.




