Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els ciclistes demanen polir el carril bici de Maragall, un eix “estratègic”

Els veïns del carrer de Maragall ja tenen el seu carril bici. Una infraestructura que algunes entitats ja reclamaven el 2012 i que el passat mes de setembre va estrenar el seu primer tram, entre Conca i Olesa. En línies generals, la sensació és de satisfacció, però encara cal polir alguns aspectes. Des del Bicicleta Club de Catalunya (BACC) han alertat de diversos camions, furgonetes i motos que paren de forma sistemàtica al carril bici. El vocal de la junta directiva de l’entitat Eduard Parera manté que aquesta situació es repeteix en diferents carrils bici de la ciutat, però que el cas de Maragall “preocupa especialment” perquè és un projecte “estratègic” per a Barcelona.

El Pla de Mobilitat Urbana (PMU) del 2024 preveu que els desplaçaments en bicicleta passin del 2,28% al 5%, un objectiu ambiciós i que, segons el BACC, necessita infraestructures com l’eix Maragall. El nou carril connecta els districtes d’Horta-Guinardó, Sant Andreu i Sant Martí. A més, enllaça amb els nous carrils de Freser, Rosselló i Còrsega, que alhora connecten amb l’Eixample. “Quan estigui fet el segon tram, Maragall serà un actor clau de l’estructura ciclista de Barcelona i clau per aconseguir els objectius marcats pel mateix Ajuntament”, explica Parera. D’altra banda, el portaveu del BACC recorda l’alt volum de cotxes que hi ha a Maragall i la velocitat a què circulen, la qual cosa, diuen des del BACC, fa “més necessari que mai” un bon carril bici en aquesta avinguda.

Justament per aquests motius, els ciclistes demanen consolidar l’eix Maragall: des del BACC demanen que les furgonetes i els camions no s’aturin enmig del carril. També s’han trobat algunes motos que ocupen el carril. I en trams concrets: a l’inici, a l’altura de Freser, hi ha una zona DUM que “a vegades no es fa servir” en contra del carril bici, que sovint queda més proper als comerços. Hi ha vehicles que superen la línia de detenció que hi ha al gir amb Sant Antoni Maria Claret i s’aturen sobre el carril. “Això podria provocar accidents”, esmenta Parera. Entre Còrsega i Indústria no hi ha separadors, la qual cosa minva la protecció dels usuaris, asseguren des del BACC. Per últim, es demana millorar alguns semàfors de l’eix. A tall d’exemple, Parera explica el que passa al final del carril de Maragall, a tocar de Còrsega, quan un semàfor et fa canviar de carril: “Les millors estructures són les que van en línia recta”, conclou.

Una furgoneta al carril bici de Maragall | JS

El BACC tem que la situació desincentivi l’ús ciclista del nou carril

Parera argumenta que molts socis s’han dirigit a la junta del BACC per queixar-se d’aquestes situacions, que també els ha arribat a través de les xarxes socials. Parera assegura que aquestes accions “desincentiven l’ús de la bici”. Parera també defensa que l’ocupació del carril per part de vehicles no autoritzats desanima molts ciclistes perquè, “o bé has de pujar a la vorera –amb el que això significa per a usuaris i vianants– o bé has d’esperar que passi tot el trànsit rodat del carrer”. Des del BACC expliquen que hi ha ciclistes que han agafat la iniciativa, parlant amb alguns comerços, que s’han obert a estudiar alternatives per als seus transportistes. En tot cas, critica que aquest pas l’ha de fer l’administració i no els ciutadans.

D’altra banda, des de l’Eix Maragall, els comerciants reconeixen que els repartidors “van amb el temps just” i “malauradament” n’hi ha alguns que “paren o no s’ha de parar”. Malgrat tot, asseguren que no els ha arribat la queixa de forma generalitzada i apunten que moltes zones DUM queden força llunyanes als comerços. “Per a un transportista, 500 metres pot ser un món”, explica Laia Torres, vicepresidenta de l’entitat i propietària d’una paperera pròxima a Maragall. Els comerciants també argumenten que hi ha poques zones de càrrega i descàrrega.

Un ciclista ha d’esquivar una furgoneta | JS

La queixa ja ha arribat a l’Ajuntament

Parera creu que l’Ajuntament no ha dut a terme la campanya informativa “adequada”. S’han posat un màxim de deu sancions, insuficients per al BACC, que assegura que, malgrat tot, no volen arribar a aquest extrem. És més, bàsicament, demanen a l’Ajuntament que informi de la normativa de la DGT a les xarxes, a peu de carrer i a les seves rodes de premsa. Parera lamenta que la resposta de l’administració sigui derivar els ciclistes al 112, quan hi ha un problema greu, o als portals web de queixa ciutadana.

Des del club ciclista, però, argumenten que el consistori ja sap de la problemàtica. El BACC l’ha portat a l’Audiència Pública de Sant Andreu i Horta-Guinardó, i també han redactat una instància a l’Ajuntament exposant una certa inquietud per la “seguretat dels usuaris” del carril, en perill, diuen, per “l’estacionament de furgonetes” i la “circulació de motos”. “No entenem com és possible que una nova infraestructura que té com a objectiu donar seguretat i prioritzar les persones que anem en bici, lligada a l’argument del 129,5% de la quota modal prevista al PMU, no tingui en compte la seguretat de les persones que es desplacen pel carril bici”, es llegeix a la queixa, que recorda que la nova llei de la DGT prohibeix als vehicles no autoritzats aturar-se al carril. La instància demana “el compliment” de la normativa i que la Guàrdia Urbana prengui les mesures pertinents.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa