Barcelona ha registrat un total de 6.857 accidents de trànsit amb víctimes l’any 2023, xifres que suposen una disminució del 4,79% respecte al 2022 i d’un 16,6% si les comparem amb les de 2019. Ara bé, malgrat el descens de la sinistralitat, els ferits greus han augmentat un 30% a la capital. Especialment greu és l’augment dels casos en què el conductor anava en bici –s’han triplicat– o patinet en el moment de l’accident. Barcelona tanca el 2023 amb 26 ciclistes en estat greu després d’un accident, 18 més que el 2022, i 11 conductors de patinets en la mateixa situació, 6 més que l’any passat.
La primera tinenta d’alcaldia i responsable de mobilitat de l’Ajuntament, Laia Bonet, ha emmarcat l’augment de víctimes greus en el “canvi operatiu” de la Guàrdia Urbana en el procediment de sinistres. Ara bé, Bonet ha assumit les xifres i ha demanat als grups de l’oposició fer un pas endavant per aprovar de forma “urgent” l’ordenança municipal que obligaria els conductors de patinet a dur el casc. “Continuarem reforçant el diàleg amb els grups per aconseguir el posicionament favorable i aprovar l’ordenança com més aviat millor”, ha dit la número dos del govern.

Amb tot, l’any acaba amb menys bicis (-7% respecte al 2022) i menys patinets (-10%) implicats en un accident. Augmenten, en canvi, els autobusos implicats en sinistres (suposen el 30% dels accidents) i els turismes i furgonetes (13%).
20 víctimes mortals a Barcelona l’any 2023
Barcelona ha tancat l’any amb 20 víctimes mortals, tres menys que les que hi va haver l’any 2022. El col·lectiu que més pateix continua sent el vianant, amb nou persones mortes, seguit dels motoristes. En aquest darrer cas, s’ha passat de les 16 víctimes mortals de 2022 a les 8 de 2023. A força distància està la resta: també han mort dos conductors de patinet i un conductor d’un turisme.