El carril bici que l’Ajuntament de Barcelona construeix al passeig de Joan de Borbó ja està pràcticament acabat i obrirà aviat. La nova via ciclista de la Barceloneta, que unirà els carrers de Ginebra i de l’Escar, permetrà als usuaris d’aquest vehicle, així com als dels patinets, arribar fins a la plaça del Mar i a tocar de la platja. Segons l’Ajuntament obrirà entre juny i juliol, un cop la Guàrdia Urbana l’hagi validat. En un futur, aquesta via ciclista connectarà amb els nous carrils bici de Via Laietana i del passeig de Picasso. El carril bici no agrada ni l’associació de veïns de la Barceloneta, que diu que serà un “caos”, ni a l’entitat Amics de la Bici, que sosté que l’única cosa bona és que serà ample.
El nou carril bici té una amplada de 3,5 metres i és bidireccional. Està situat a la calçada que es troba al costat del Port Vell. Quan la infraestructura obri, hauria de servir per alliberar el passeig que uneix la façana marítima amb el Museu d’Història de Catalunya, ara molt ple de bicicletes i patinets, i evitar d’aquesta manera possibles conflictes de convivència amb els vianants. Al carril bici, els ciclistes i els usuaris de patinets es trobaran amb dues parades de bus amb plataforma, on hauran de cedir la prioritat de pas a les persones que pugin o baixin del vehicle de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

La nova distribució del carrer
El passeig Joan de Borbó quedarà així: en sentit mar, hi haurà un carril bici bidireccional, un carril bus i un carril de circulació. I en sentit centre de la ciutat, al tram entre el carrer de l’Escar i el carrer de Pepe Rubianes, hi haurà un cordó de serveis, un carril bus i un carril de circulació, i al tram situat entre Pepe Rubianes i el carrer de Ginebra, un carril bus i dos carrils de circulació, va dir el consistori al gener.
L’associació de veïns de la Barceloneta veu el carril bici com una “salvatjada” i pensa que farà molt de mal, ja que es passarà de tenir tres carrils de circulació per sentit a disposar d’un carril en direcció mar i dos si es va cap al centre de la ciutat. En opinió del vicepresident de l’entitat, Manel Martínez, el passeig tan ampli que hi ha al costat del Port Vell hauria permès fer la via ciclista allí.

“Serà un caos”, segons l’associació de veïns de la Barceloneta
L’entitat pensa que ciclistes i usuaris de patinets circularan igualment pel passeig, mentre es perden carrils de circulació per a cotxes i motos. “Serà un caos. A més, el carril bici travessa una parada de bus molt important en la qual puja i baixa molta gent. Estem molt decebuts de l’estudi urbanístic tan pèssim que s’ha fet. Sobre el plànol pot quedar molt bé, però s’hauria d’haver tingut en compte l’opinió de la gent del barri que coneix la situació. No ens han tingut en compte i han tirat pel dret. Al·leguen que el projecte executiu ja estava fet. No obstant això, nosaltres pensem que hauria estat millor rectificar”, valora Martínez.
El nou carril bici tampoc agrada a alguns ciclistes. Des d’Amics de la Bici, una entitat que forma part del Pacte per la Mobilitat, Albert Garcia diu que l’única cosa bona és que serà ample, però la via continua incorporant parades de bus i altres serveis. “No resolt el desori que hi ha a la plaça de Pau Vila, ni la connectivitat. No va enlloc. Acaba en una zona que és vorera. I passarà, com va passar fa anys al Paral·lel, que serà una barrera. No connecta amb els carrers interns de la Barceloneta. Està a l’altra banda. Per endinsar-te als carrers de la Barceloneta, el ciclista haurà de passar per zones de vianants, creant-se de nou un conflicte amb aquestes persones. En canvi, els vehicles de motor sí que tenen accés”.