L’Ajuntament de Barcelona i les principals associacions de taxistes han arribat a un acord per poder encotxar i desencotxar els passatgers que visiten el Park Güell al pàrquing d’autobusos de la carretera del Carmel, que gestiona Barcelona Serveis Municipals (BSM). L’Ajuntament ha optat finalment per eliminar, tal com demanaven els veïns i els mateixos taxistes, la parada de taxis que hi ha just davant i que ara ocupa part de la carretera. Malgrat que la previsió de l’executiu és que la nova parada operi de forma completa a la tardor –encara està “treballant el projecte” amb BSM–, la intenció és que els taxis ja puguin desencotxar dins del pàrquing a finals d’aquesta setmana. Amb 12 places, aquesta és la més gran de les quatre parades de taxi que hi ha a la zona.
L’Ajuntament també distribuirà els pròxims tres mesos agents cívics a les parades de taxi pròximes al Park Güell per “informar i advertir sobre els límits de la parada de taxis i de les infraccions” i mantindrà la Guàrdia Urbana previnguda “per controlar la indisciplina” que es puguin cometre. L’associació majoritària del sector, Élite Taxi, que ha carregat contra l’Ajuntament i l’Institut Municipal del Taxi (IMET) per “marejar” els veïns i els conductors “durant els dos últims anys”, ha celebrat una decisió que consideren “útil per a totes les parts”. “Agraïm la paciència dels veïns i veïnes per poder continuar donant el servei que es mereixen”, afegeix el comunicat.

La reordenació de taxis se suma a altres iniciatives com el desdoblament del bus V19 els caps de setmana, amb un bus directe i un segon que divideix el trajecte en dos. Una mesura que no acaba de convèncer els veïns perquè el Google Maps només marca el bus directe, que “continua col·lapsat de turistes”, i són els veïns els que han de canviar-se. L’Ajuntament defensa que aquesta mesura ha permès reduir un 43% el nivell d’alarmes per excés de passatge, malgrat que han augmentat els passatgers.
La primera tinenta d’alcaldia, també responsable de mobilitat i del districte de Gràcia, Laia Bonet, ha remarcat que la nova distribució dels taxis i altres mesures sobre mobilitat “no són una foto final” i ha tranquil·litzat les veus crítiques assegurant que “s’ajustaran” si cal fer-ho. “Necessitem seguir millorant la convivència, la qualitat de vida dels veïns, endreçar la mobilitat en un entorn sotmès a pressió, però que des del Govern municipal entomem des de tots els fronts”, ha apuntat.
Preguntat pel Tot Barcelona, el teixit veïnal més crític amb la gestió del parc celebra que l’executiu hagi recollit la majoria de queixes, però avisa que no hi ha una solució viable per a un dels problemes que més carrega la moral dels veïns, el bus turístic. El govern municipal entén que aquest bus allibera les línies regulars de milers de passatgers i no té previst modificar la ruta, malgrat que els veïns avisen que està “saturant” els carrers menys accessibles.
Entrades nominals i permís per entrar en bicicleta
Els canvis que promou l’Ajuntament també fan referència a una de les prohibicions que més enfurismen les famílies amb canalla en escoles properes. L’executiu de Jaume Collboni fa marxa enrere i permetrà entrar en bicicleta al parc en les franges d’exclusivitat veïnal i en els horaris d’entrada i sortida d’escola a partir de setembre. “Es tracta d’una mesura excepcional, ja que en els parcs històrics no es permet, de forma general, l’accés de bicicletes”, matisa el consistori, que només permetrà entrar bicicletes al veïnat i la comunitat educativa. En cap cas, insisteixen des de l’executiu, es pretén convertir el parc en un espai de concentració de ciclistes.
L’altre canvi rellevant té a veure amb la gestió de les entrades, que fa mesos que només es poden adquirir per internet. L’Ajuntament segueix ara els passos d’altres grans monuments europeus i des de juliol les entrades són personals, nominals i intransferibles. Un canvi que busca “garantir” que totes les entrades es comprin pels canals oficials del Park Güell. La mesura també permetrà contactar directament amb el visitant si hi ha informació rellevant del Park, com ara el tancament per episodis climatològics adversos.