Els veïns del Park Güell van celebrar dijous passat l’arribada de noves mesures reguladores. L’Ajuntament de Barcelona ha cedit finalment i ubicarà la parada de taxis més grans de la zona, a la carretera del Carmel, en un pàrquing d’autobusos gestionat per BSM. És la mesura més cridanera d’una bateria de propostes que els veïns demanaven fa mesos. En línies generals, estan “satisfets” de l’última reunió amb el consistori, que es va celebrar dilluns, però avisen que encara queda un punt de conflicte sense resoldre. Volen que s’elimini la parada del bus turístic a tocar de la plaça de Sanllehy, però l’Ajuntament defensa que aquest bus evita que les línies regulars es carreguin de turistes.
Segons els càlculs municipals, els dies punta, el bus turístic carrega unes 2.500 persones. La passada Setmana Santa, per exemple, en total van pujar al Park Güell 6.413 turistes amb el bus i en van baixar un total de 8.362. El dia de més afluència, el bus va arribar als 2.476 passatgers. El 85% dels turistes que van en el bus baixen a la parada i el 91% van amb l’entrada ja comprada. Amb aquestes dades sobre la taula, l’àrea de mobilitat de l’executiu de Jaume Collboni defensa que el bus no atrau visitants al barri que no estan planificats –sense l’entrada del parc– i es mostra reticent a eliminar la parada.

Els veïns es queixen del col·lapse
En una reunió amb els veïns, l’Ajuntament s’ha obert a estudiar la possibilitat d’ampliar la vorera on s’ubica aquesta parada, una vorera que ja té tres metres. Els veïns insisteixen que la solució demana eliminar la parada, perquè el problema rau sobretot en les condicions orogràfiques del barri i l’exigència que el territori suposa per als busos, que a vegades els costa enfilar les pujades. “No és necessari que puguin fins a tant dalt”, manifesten des de les plataformes crítiques amb la gestió del parc.
Els veïns apunten que les avaries són habituals i que aquestes “col·lapsen” els carrers. El Consell Veïnal de la Rovira ha denunciat a la xarxa social X alguna d’aquestes avaries, a vegades de fins a dues hores, i l’Associació de Veïns del Guinardó ha apuntat, en altres ocasions, que la situació “es repeteix cada setmana”. Els crítics al·leguen que els busos elèctrics no són prou potents per afrontar la pujada considerable que hi ha al tram final del carrer de Cartagena.
🤬Dues hores espatllats al carrer Cartagena, dificultant el pas d’ambulàncies cap a Sant Pau.
— Consell Veïnal del Turó de la Rovira (@ConsellVeinalTR) October 1, 2024
Fins quan pensa durar aquest aBús Turístic als carrers de la zona, @laiabonetrull i @jaumecollboni ?
Abans el negoci de la concessió que la salut del veïnat i els pacients, oi? pic.twitter.com/fdezYSXbJY
Contents amb la revisió d’altres mesures
Malgrat les queixes veïnals, l’àrea liderada per la tinenta Laia Bonet no mourà la parada de lloc. Sí que s’avé a revisar la mobilitat dels taxistes –un altre focus de conflicte habitual– i deixarà entrar les bicicletes dels veïns durant l’horari d’exclusivitat, tal com demanen des de fa temps les associacions familiars de les escoles del voltant. L’altre canvi té a veure amb les entrades, que passen a ser nominals per controlar-ne millor l’accés, i una pilona al carrer de Pere Jacint Alegre del barri de la Salut.
Els veïns consideren aquestes mesures “com una petita victòria que hem aconseguit entre tots i totes” i esperen “que en vinguin més”. Així s’expressen les plataformes veïnals que dijous passat van reunir-se al Park Güell per celebrar l’entrada en vigor de les noves mesures dictades per l’Ajuntament. Celebren “una victòria col·lectiva” pendents d’arribar a un acord amb el bus turístic.