Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Les bonificacions per al transport públic, en risc: la T-Usual pot costar el doble el 2026

Ara mateix, totes les bonificacions que hi ha vigents al transport públic a l’àrea de Barcelona no estan garantides per a l’any vinent. L’Estat finança un 30% dels ajuts, mentre que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) -un consorci interadministratiu del qual formen part la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)-, n’assumeix el 20% restant. Segons la consellera de Territori, Sílvia Paneque, s’està negociant amb el govern espanyol i encara és aviat per saber com quedaran els preus. Si es retiren tots els ajuts, la T-Usual es pot doblar de preu.

De moment, el que se sap segur és que la T-Jove no augmentarà de preu. Els joves menors de 30 anys paguen 44 euros per un abonament trimestral que els permet viatjar per les sis corones tarifàries. I el 2026 l’import no s’incrementarà perquè hi ha el compromís del govern de Pedro Sánchez d’assumir-ne el 50% de la bonificació.

El que no és clar és què passarà amb la T-Usual, l’altre títol rebaixat un 50%, que permet fer viatges il·limitats a un ciutadà durant 30 dies per les zones que elegeixi. En el cas de la primera corona tarifària, que inclou Barcelona ciutat, el preu mensual és de 22 euros. El pitjor dels escenaris és que les bonificacions desapareguin totalment i el cost del títol de transport es dobli i costi l’any vinent 44 euros.

Almenys s’apujarà l’IPC

A l’espera que es concretin les negociacions entre la Generalitat i el govern espanyol, Paneque ha posat sobre la taula la necessitat que el 2026 els preus del transport públic s’apugin l’IPC. “Més enllà de les bonificacions, es necessiten recursos per invertir i millorar el transport públic”, ha dit. Els preus es poden concretar la setmana abans de Nadal, entre el 18 i el 22 de desembre.

ERC i els Comuns exigeixen mantenir les bonificacions

Tant ERC com els Comuns al Parlament han exigit que es mantinguin les bonificacions íntegres per a l’any vinent. L’exconsellera de Territori, Ester Capella, ha dit al TOT Barcelona que les rebaixes s’han de garantir i l’Estat ha d’aportar el que li toca. I la presidenta dels Comuns al Parlament, Jéssica Albiach, ha avisat Salvador Illa que si augmenten els preus del transport públic no negociaran els pressupostos. “Si pugen les tarifes no cal ni que ens truqui”.

El 2024, es van destinar 224 milions a bonificacions del transport públic a l’àrea de Barcelona, dels quals més de 134 els va aportar el govern espanyol i més de 89 l’ATM. Aquest any, els ajuts s’han enfilat fins als 250 milions, dels quals n’han assumit 125 l’Estat i 125 l’ATM, segons les dades facilitades per ERC al TOT.

L’Ajuntament de Barcelona ha fet els deures

L’administració que sí que ha fet els deures és l’Ajuntament de Barcelona. Tot i que el govern de Jaume Collboni ha hagut de recórrer a la qüestió de confiança per tirar endavant els comptes de l’any vinent, l’executiu socialista tindrà aprovats l’1 de gener els pressupostos, que inclouen 266,9 milions per al transport públic, inclosa la partida per a les bonificacions. En qualsevol cas, és l’ATM, que presideix la Generalitat, qui té l’última paraula.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa