Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El blindatge a mitges de la Salut: problema i solució a l’entorn del Park Güell
  • CA

La massificació del Park Güell ha derivat en un conflicte entre els veïns de la Salut i el sector del taxi. Després de les darreres mobilitzacions de protesta en aquest barri barceloní pels problemes de mobilitat que generen els visitants d’aquest recinte projectat per Antoni Gaudí, el sindicat majoritari Élite Taxi anunciava la suspensió del servei en aquesta zona de la capital catalana, demanant als seus conductors que evitin pujar a les zones “on els veïns consideren que molesten” i instant-los a encotxar els clients a la plaça de Sanllehy i a la ronda del General Mitre.

Aquesta ofensiva dels taxistes es fonamenta per les queixes veïnals que els acusaven de no respectar la prohibició d’accés a la part central de la Salut, un espai restringit al pas de vehicles amb l’excepció dels residents. De fet, les senyalitzacions ubicades a la cantonada entre els carrers del Pare Jacint Alegre i de l’Escorial no dona peu a cap altra interpretació de la normativa. Ara bé, des del sector del taxi asseguren que aquest senyal és incorrecta o que almenys està incompleta. “La senyalització està equivocada. Els taxis ocupats sí que poden accedir, però no es poden quedar per allà ni agafar turistes”, precisa el portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, que indica que aquesta interpretació de les restriccions va ser confirmada pel consistori en una reunió aquesta mateixa setmana.

Una de les veïnes del barri de la Salut de Barcelona xiulant i mostrant un cartell denunciant els taxis diaris que passen per la zona | Maria Aladern (ACN)

Preguntades per aquesta dicotomia, fonts municipals indiquen que la zona d’accés restringit de la Salut “permet accedir en vehicle o, si és el cas, en taxi, als residents”. Per ara no hi ha un control actiu que eviti l’accés a vehicles -entre els quals taxis- que no compleixin amb aquestes directrius, però la previsió és que a principis del 2025 s’instal·li una pilona en aquest mateix punt que actuï com a barrera física, més enllà d’elements dissuasius com les senyalitzacions. Encara no està clar quin sistema s’utilitzarà un cop col·locada la pilona per poder garantir l’accés a la zona restringida als taxis i altres serveis requerits pels residents, però sembla clar que aquesta barrera hauria de minimitzar els conflictes als carrers centrals del barri.

Un sistema de marcadors com el de la Teknon

Pel que fa al problema de fons que es dona tant al voltant del Park Güell com en altres punts calents de massificació turística com els búnquers del Carmel, el sector del taxi es mostra obert a negociar amb els veïns mesures que contribueixen a minimitzar l’impacte d’aquests visitants en zones residencials. “La ciutat ha canviat molt i és veritat que hi ha molta massificació. Abans podries passejar tranquil·lament pel Park Güell o per la Sagrada Família i ara pràcticament és un infern. Hem de regular i posar límits, però el canvi és una mica inevitable”, apunta Álvarez, que lamenta que fins ara no se’ls ha tingut en compte a l’hora d’abordar la problemàtica.

Entre les solucions que el sindicat posa sobre la taula, la utilització d’un mecanisme similar al que ja es troba en funcionament a la clínica Teknon, on la manca d’espai i els problemes de mobilitat es van solucionar amb un sistema de marcadors electrònics que indiquen als conductors quan hi ha una de les places lliures habilitades a l’entrada de les instal·lacions perquè els vehicles no es concentrin en els accessos. “Si som part del problema, anem a asseure’ns i parlar, però no se’ns pot assenyalar com s’ha fet. També som part de la solució”, assenyala el portaveu dels taxistes.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa