Porten armilla, fulletons i cacen vianants, però no volen que empatitzis amb cap entitat, volen que ho facis amb els alumnes de les escoles i els usuaris dels centres sanitaris. Són informadores municipals que expliquen les grans novetat de la nova ordenança de circulació: la prohibició de motos a la vorera davant d’un centre escolar o un hospital i l’obligatorietat de dur casc en patinet. Per complir amb l’ordenança, l’Ajuntament ha incorporat la senyalització en 71 centres i inicia una segona tongada que culminarà la tasca en 325 espais més. Barcelona haurà incorporat 1.000 senyals de prohibició –entre els que s’ubiquen en centres escolar i altres que són en punts que s’ha considerat pertinent– a finals d’any i sumarà un total de 4.300 trams de vorera senyalitzats. Segons explica l’Ajuntament, la Guàrdia Urbana ha multat 717 motos mal aparcades aquest any, de les quals 372 han estat amb la nova ordenança.
Aquests senyals “clarifiquen” quin és l’àmbit de prohibició en cada vorera, normalment aquells que tenen a veure amb les entrades i sortides dels centres. En tot cas, cada escola té característiques diferents i requereixen àrees més o menys extenses. El gerent d’Àrea de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, Xavier Paton, ha remarcat aquest matí que l’objectiu d’aquesta fase és justament “acotar i aclarir amb aquests senyals” la zona concreta on es prohibeix l’estacionament. Aquests senyals s’han incorporat en aquells espais que fins ara es podia aparcar i ara, amb la nova ordenança, no, però continuen absents en aquelles zones on la normativa ja impedia fer-ho. Per exemple, en voreres inferiors als 3 metres d’amplada, on es veta l’aparcament malgrat no estar-hi senyalitzat.

Sense un calendari clar per treure-les totes de les voreres
Des del Poblenou, la primera tinenta d’alcaldia i responsable de mobilitat, Laia Bonet, ha reconegut que cal un “canvi de cultura” que deixi enrere la idea que podrem fer trajectes en moto de la porta de casa a la porta de l’oficina. En tot cas, i malgrat admetre que l'”horitzó natural” és que les voreres siguin majoritàriament per als vianants, Bonet no ha volgut anticipar més restriccions fins que no es generin les “condicions”. L’Ajuntament ha creat 2.500 places noves d’aparcament de motos a les voreres -duplicant-ne en alguns casos les zones on afecta la prohibició- i parla d’incorporar aparcaments als pàrquings de la ciutat. Tot i això, la situació encara és lluny del que marca el Pla de Mobilitat Urbana 2024-2030: la ciutat ha d’incorporar 40.000 places d’aparcament més per complir l’objectiu.
La nova ordenança, que va entrar en vigor l’1 de febrer, també incorpora canvis en la forma en què s’ha d’aparcar la moto, en aquells punts en què està permès. A la vorera, el vehicle ha d’estar a mig metre de la vorada i en paral·lel a la calçada si la vorera fa menys de sis metres. En tots els casos cal deixar tres metres lliures perquè puguin circular els vianants sense molèsties. La norma també obliga els conductors de patinets a portar casc -ja se n’han multat 2.500 patinets– i prohibeix a les bicicletes circular per les voreres.
