Les dades de mobilitat del 2023 a Barcelona mostren un increment de la mobilitat “sostenible”. L’any passat, vuit de cada deu desplaçaments es van fer en transport públic, amb bicicleta, patinets o a peu. Tot plegat concorda amb certs canvis en l’entramat urbà de la capital. En els darrers sis anys Barcelona, ha cedit part dels seus carrers a la bicicleta i el transport públic, segons s’extreu de les dades de mobilitat bàsiques, publicades recentment a la web de l’Ajuntament. El cas que millor explica aquest canvi és la davallada de carrils de circulació general, l’espai que poden fer servir els vehicles privats. Les dades actuals reflecteixen que només el 34,3% de l’espai està destinat a cotxes i motos, xifra inferior al 36,5% que hi havia el 2017. És a dir, que l‘espai reservat per als vehicles motoritzats particulars ha caigut un 6% en sis anys a Barcelona.
El vehicle privat ha cedit el terreny sobretot a la bicicleta i al transport públic. Segons les dades disponibles l’any 2023, la meitat de l’espai urbà de Barcelona són voreres i plataformes úniques amb prioritat per al vianant. L’espai corresponent al transport públic, bàsicament carrils bus i el tramvia, creix i se situa en el 3,8% del total. Una situació similar ens trobem amb l’espai reservat per a bicicletes i patinets, que creix fins al 2,6% gràcies en part als 32 quilòmetres de carril bici nous construïts entre el 2021 i el 2023. Finalment, l’espai corresponent a la zona de càrrega i descàrrega cau del 9,3% al 8,8%. Una davallada que els comerciants han criticat en diverses ocasions. Sense anar més lluny, el president de l’Eix Nou Eixample, Sergio Moral, assegurava, en una conversa amb el TOT Barcelona el novembre passat, que fins i tot hi ha comerços que “han hagut de tancar”.

Els desplaçaments amb vehicles privats cauen per sota del 20%
En el marc del Ple de Pacte per a la Mobilitat, l’Ajuntament ha remarcat que els desplaçaments amb vehicles privats —cotxes i motos— han caigut per sota del 20% per primer cop a Barcelona. L’increment més elevat apareix en l’ús del transport públic, que creix un 18% respecte al 2022. D’altra banda, els desplaçaments amb bicicleta i patinets creixen un 7%, i els viatges a peu, majoritaris a Barcelona, augmenten un 2% fins als 3,5 milions de desplaçaments diaris.




