Els accidents de trànsit mortals o amb ferits greus a Barcelona han repuntat de forma progressiva després de la pandèmia. Una desena de víctimes mortals i prop de 250 ferits greus l’any passat són masses, si tenim en compte que l’objectiu, fixat a escala europea per la Comissió Europea i Nacions Unides, és arribar al 2030 amb la meitat de víctimes mortals i de ferits. Per primer cop, el pla 2021-2030 va ampliar l’objectiu al nombre de ferits greus que el 2019. Ja no val amb baixar les víctimes mortals, sinó que també cal reduir-ne el conjunt d’afectats. Tenint en compte aquesta nova directriu, les xifres a Barcelona encara són pobres. El 2020, l’any de referència que es va marcar Europa, va haver-hi 14 morts i menys de 150 ferits. Dades relativament baixes, si es comparen amb el 2024, i que s’entenen per la reducció de la mobilitat de la pandèmia. Sigui com sigui, malgrat que el nombre de morts a Barcelona és menor que a les de l’època prepandèmica, els accidents amb ferits greus han crescut prop d’un 25% els darrers cinc anys.
Les entitats partidàries d’ampliar els canals de mobilitat sostenible assenyalant l’Ajuntament com un dels responsables. “Barcelona no només està lluny d’aquests objectius sinó que el nombre de ferits greus ha incrementat en els últims anys”, ressalten des d’Eixample Respira, crític amb la nova ordenança de circulació. “Les dades són clares i evidencien la problemàtica de la sinistralitat amb el cotxe i sobretot amb la moto. Tot i aquestes dades, la recent Ordenança de Circulació només introdueix restriccions i sancions per a VMP i bicicletes, mentre que no aplica cap mesura efectiva per reduir la perillositat de cotxes i motos”, assenyala en un comunicat. Insten a actuar “amb contundència” per reduir els ferits, la qual cosa només passarà, diuen, si es redueixen els “vehicles perillosos” -sobretot fent referència a cotxes i motos- per “altres mitjans de transport més segurs”. L’entitat parla de transport públic, bicicletes i vehicles de mobilitat personal.

El moviment associatiu argumenta la seva postura citant dades de la Guàrdia Urbana: pràcticament vuit de cada deu vehicles implicats en sinistres (78%) són motos i cotxes, sis de cada deu (60,6%) de les víctimes viatjaven en una moto o un cotxe, i set de cada deu atropellaments greus (70%) han estat causats per motos i cotxes. L’entitat qüestiona que Barcelona tingui aquestes dades malgrat que cotxes i motos “només representen el 21,4%” dels desplaçaments, i assenyala sobretot les xifres crítiques de la moto: el 50% de les víctimes d’accidents, esmenten, són motoristes o hi ha una moto implicada, malgrat que només suposa el 5,4% dels desplaçaments.
Al·legacions al Pla Local de Seguretat Viària
Altres dades remarcables del balanç de sinistralitat oficial de Barcelona és el nombre de víctimes dels col·lectius vulnerables -motoristes, ciclistes i vianants, sobretot-, que van augmentar un 7%. Eixample Respira insisteix que la ciutadania “no percep la bicicleta i els VMP com mitjans segurs a causa de l’agressivitat d’altres mitjans de transport com la moto i el cotxe”. Coincidit amb la presentació del balanç de sinistralitat, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, va assumir aquestes xifres i va argumentar que des del govern en són “conscients” i que lluitaran “per reduir la sinistralitat d’aquests col·lectius”. Tot i això, Eixample Respira no afluixa i apunta que el Pla Local de Seguretat Viària 2025-2030 de l’Ajuntament, que hauria de ser efectiu pròximament, “ignora completament el greu problema que suposen el cotxe i la moto”.
Per tant, els col·lectius favorables a la mobilitat sostenible demanen mesures més dràstiques contra aquestes modalitats de vehicles. Per exemple, “deixar de promoure l’ús de la moto i eliminar els privilegis atorgats, com l’estacionament a les voreres, per reduir-ne la presència i el risc viari”. Aquesta és una de les al·legacions que l’entitat ha presentat al pla. També proposen un “peatge urbà” i “més semàfors, radars i controls fixos” a la Gran Via, Aragó, Diagonal i la Meridiana, eixos negres de la ciutat. L’agrupació també demana “revisar les interseccions on hi ha carrils bici” i “augmentar el nombre de passos de vianant”.