Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) estrenarà aquesta setmana els dos primers busos articulats d’hidrogen de tot l’Estat espanyol. Aquests dos vehicle, que fan 18 metres de llargada i tenen capacitat per a més de 100 persones, començaran a circular a la línia D20, que cobreix el trajecte entre Passeig Marítim i Ernest Lluch, tot i que es podran veure circulant també a altres línies segons les necessitats del servei. Amb l’adquisició d’aquests dos busos articulats, TMB ja disposa de gairebé una cinquantena de vehicles d’hidrogen circulant per la ciutat, convertint-se en l’operador de transport públic d’Espanya que més vehicles d’aquest combustible té.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha afirmat que “amb aquests dos nous vehicles ja comptem avui amb un 25% de la flota de bus zero emissions, un compromís que teníem per complir abans que acabés l’any i que avui és ja una realitat”. I és que, els 46 vehicles d’hidrogen, que representen el 5% del total de la flota- se sumen als 196 busos elèctrics que la companyia té en servei i que la converteixen en un referent de mobilitat sostenible. De fet, l’objectiu del govern municipal és que aquesta xifra arribi al 10% en uns anys. “TMB ja va ser pionera fent circular el primer bus d’hidrogen a Espanya i ara segueix liderant la mobilitat en hidrogen posant en servei el primer bus articulat d’Espanya”, ha recalcat Bonet.
Detalls tècnics dels dos nous autobusos
Aquest tipus de busos tenen el mateix motor que un bus elèctric, però la bateria és més petita i té 8 dipòsits d’hidrogen, que ofereixen un total de 52 quilograms i permeten una autonomia entre dos i tres dies, tot i que es carregarà cada dia. El responsable d’Innovació i Projectes de TMB, Mario Canet, també ha explicat que els busos d’hidrogen es carreguen més de pressa que els elèctrics: 15 minuts triga a carregar el d’hidrogen verd davant de les 6 hores que trigaria l’elèctric. Així mateix, ha apuntat que els busos d’hidrogen verd són més lleugers, ofereixen millors sensacions a la conducció i tenen un consum més baix, així com nous sistemes de visió artificial, que ajuden a evitar els angles morts.

També, i d’acord amb el Reglament General de Seguretat, GSRII, són els primers que incorporen un paquet de novetats en matèria de seguretat com els radars de marxa enrere, més sensors i una càmera al davant per detectar la presència de vianants, bicicletes o motos. També disposen de dues càmeres més laterals que eliminen els angles morts. Aquests nous dispositius estan pensants per advertir els conductors de TMB de possibles perills a la calçada amb un senyal acústic.
Concurs públic d’1,8 milions d’euros
Els dos busos s’han adquirit a través d’un concurs públic per un preu d’1,8 milions d’euros, amb una subvenció del JIVE2, el projecte europeu per impulsar l’hidrogen com a energia neta que mogui el transport públic a Europa. Aquestes dues unitats articulades, juntament amb la compra de 36 autobusos d’hidrogen de 12 metres que es va adjudicar a l’empresa Solaris Bus Ibérica per un total de 23.796.000 euros (model Urbino 12 H2), formen part de l’adquisició més important de vehicles d’hidrogen de TMB. Aquestes adquisicions són finançades per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, en el marc dels Next Generation.