Barcelona ultima l’adeu dels pòrtics de l’avinguda de la Diagonal, l’obra més desconeguda a la capital catalana de l’arquitecte i enginyer valencià Santiago Calatrava. Els pòrtics es van instal·lar a finals dels anys 80 i servien per indicar la direcció del trànsit dels carrils reversibles d’aquesta artèria principal de la ciutat. L’Ajuntament considera que han quedat obsolets i ha decidit retirar-los.

Uns dels pòrtics de Calatrava a la Diagonal / Jordi Subirana

Els arcs ja no tenen en l’actualitat cap ús, més enllà de l’estètic, però poca gent sap que es tracta d’una obra de Calatrava, amb dues construccions molt reconegudes a Barcelona: la torre de comunicacions de Montjuïc, construïda pels jocs olímpics del 1992, i el pont de Bac de Roda, que es va fer entre els anys 1985 i 1987, entre els carrers de Bac de Roda i de Felip II, i que el 1987 va rebre el premi FAD d’arquitectura.

Obres de pavimentació i retirada del darrer carril reversible

La intenció del consistori era eliminar els pòrtics aquest agost coincidint amb la pavimentació del tram de la Diagonal entre l’avinguda del Doctor Marañón i la plaça de Francesc Macià. Aquests treballs comportaven també la retirada del darrer carril reversible que quedava a la Diagonal i que es van executar entre els dies 12 i 23 d’agost. No obstant això, aquest diumenge una bona part dels pòrtics encara eren visibles entre els edificis de la Caixa i Francesc Macià.

Fonts municipals indiquen que un dels pòrtics es va treure durant l’habilitació del carril bus de la B-23, altres dos es van retirar la setmana passada i els cinc restants estan pendents de disposar d’un calendari, que es tindrà pròximament. L’Ajuntament també estudia si preserva algun d’aquests elements.

Els pòrtics es van instal·lar fa 38 anys per regular l’entrada i sortida de vehicles de Barcelona, en aquella època una de les vies principals de trànsit, juntament amb la Meridiana, entre altres carrers, ja que les rondes de Dalt i del Litoral encara eren només un projecte. Els senyals dels pòrtics ja fa cinc anys que no indiquen cap canvi de sentit, mentre que els carrils fa uns dos anys que mantenen les mateixes indicacions.

En el seu moment, aquestes indicacions van ser molt innovadores perquè la Diagonal va ser el primer gran carrer de la ciutat en el qual es van instal·lar. La iniciativa es va dur a terme per intentar posar fi als problemes de congestió de l’artèria durant les hores de més afluència de trànsit i en les macrooperacions d’entrada i sortida de vehicles. Va ser un èxit total fins a la posada en marxa de les rondes, que van aglutinar des de llavors bona part del trànsit per entrar i sortir de Barcelona.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa