L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha donat llum verda aquest dimecres a la xarxa tramviària que ha de permetre connectar Verdaguer amb la plaça de Francesc Macià. L’ATM és un consorci interadministratiu presidit per la Generalitat i del qual formen part també l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Aquest ens finançarà les obres amb uns 80 milions d’euros que inclourà la construcció dels combois i les vies.
L’aprovació per part de l’ATM és un pas molt important per unir el tramvia per la Diagonal. I el 21 d’octubre està previst que la comissió d’Urbanisme del consistori barceloní aprovi dos expedients més. D’una banda, la reurbanització de la Diagonal, i de l’altra, la construcció del col·lector, unes obres prèvies imprescindibles a les de la urbanització de l’artèria i la construcció de la xarxa tramviària, tal com ja es va fer en el tram entre Glòries i Verdaguer. La inversió total del projecte serà d’uns 195 milions d’euros, dels quals 115 els pagarà l’Ajuntament. El cost per construir el col·lector serà d’uns 62 milions d’euros, mentre que la reurbanització de la Diagonal suposarà uns 53 milions.
🚋 Nou pas en la connexió dels tramvies per la Diagonal!
— Autoritat del Transport Metropolità (@ATMbcn) September 17, 2025
El Consell d’Administració de l’ATM ha aprovat inicialment el projecte constructiu de la 2a fase.
Un dels primers pilars de les futures obres de connexió entre Verdaguer i Francesc Macià
Més info👉🏽https://t.co/aa8BC2Ofnm pic.twitter.com/7pGUSMdVRJ
Les obres duraran uns 40 mesos
Tal com va passar amb la unió entre Glòries i Verdaguer, tot apunta que el govern de Jaume Collboni necessitarà el suport de Barcelona en Comú i ERC, els dos únics partits partidaris de la connexió. De moment, se sap que les obres es perllongaran durant uns 40 mesos, però encara no hi ha calendari d’inici perquè caldrà prèviament aprovar els pressupostos per tirar-les endavant. En tot cas, les previsions apunten que la construcció no estarà acabada abans del 2031.
La connexió entre Verdaguer i Francesc Macià implicarà la construcció d’uns tres quilòmetres de xarxa tramviària amb tres noves estacions, Diagonal | Cinc d’Oros, Balmes i Casanova. D’altra banda, a la plaça de Francesc Macià, s’adequarà com una estació de pas més, amb andanes laterals en comptes d’una única central, i esdevindrà un intercanviador amb línies de bus i la futura L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat.

Un únic projecte a votació
Amb el projecte executiu enllestit, el mes de maig Collboni va anunciar que el seu govern portaria a aprovació la connexió després de les vacances d’estiu en un únic projecte. De moment, les negociacions del PSC amb Barcelona en Comú i ERC estan a les beceroles.