Les motos aparquen sobre les voreres de pràcticament tota la ciutat de Barcelona. A hores d’ara no és estrany veure alguns vehicles entre dos arbres o dos fanals. De fet, aquest mètode d’aparcament s’ha utilitzat d’ençà que les motocicletes van augmentar tant que la quantitat d’aparcament que hi havia a la ciutat se’ls feia curt. Que sigui una pràctica comuna, però, no eximeix de responsabilitats a l’Ajuntament i algunes organitzacions ja s’han queixat de la poca implicació que veuen. Aquest és el cas de Recuperem les voreres, un grup d’entitats que va sorgir com a moviment per treure les motos dels passos per vianants. En un comunicat aquest dimecres, han explicat que les accions de l’Ajuntament de Barcelona han estat insuficients als carrers d’Aribau i Muntaner i -tot i que hi ha molt més aparcament– les motos continuen a la vorera.
No és la primera vegada que els carrers d’Aribau i Muntaner són els protagonistes de les queixes. De fet, ambdós carrers tenen una gran afluència de vehicles i un espai reduït per l’aparcament, una combinació fatal que fa que les motos aparquin sobre la vorera. Recuperem les voreres ha criticat l’última iniciativa municipal que pretenia crear més places d’aparcament, ja que no ha resultat ser tan efectiva com s’esperava. Les organitzacions han analitzat la situació en aquests dos carrers després de la creació de 900 noves places durant el febrer. Segons els resultats, les motos estacionades a la vorera s’han reduït només un 30% respecte a la situació prèvia i el 40% de les estacionades a la vorera ho continuen fent.
Estacionar a la vorera fins quan hi ha places lliures
Una de les principals queixes de l’organització és que algunes persones també estacionen les seves motos a la vorera quan hi ha places lliures. D’aquesta manera han observat també que no es compleix la normativa. Per tot plegat, han instat l’Ajuntament de Barcelona a canviar la normativa per prohibir l’estacionament de motos en vorera.

Segons han assegurat les associacions, el 75% de les motos estacionades en vorera ho fan al cantó dret, malgrat l’existència de places lliures a calçada a l’altre cantó del carrer (en el costat esquerre). “Això es produeix, principalment, pel mal costum del porta a porta en els motoristes, així com la impunitat en les infraccions”, han dit en el comunicat. De fet, el 88% de les motos comptabilitzades a la vorera estan mal estacionades. En concret, al carrer Muntaner hi ha un 14% més de motos en vorera que a Aribau, si bé el tram amb major nombre se situa a Aribau, entre Còrsega i París. A calçada, també s’han observat més motos estacionades a Muntaner que a Aribau (un 8%).
Al respecte, l’Ajuntament diu: “És una mesura que fa menys d’un mes que està implementada i cal esperar al fet que es consolidi fent canviar els hàbits dels motoristes. En una primera fase s’ha prohibit l’estacionament a la vorera del cordó de serveis, però en un segon moment ara també estem ampliant la prohibició a la vorera oposada a les motos en calçada. Els senyals es van instal·lar la setmana passada a Muntaner i s’instal·laran a Aribau la setmana vinent. Cal destacar que tot i que la senyalització no estigui completa, les motos en vorera ja s’han reduït en un 30% les primeres setmanes. En qualsevol cas es farà seguiment durant les setmanes vinents i mesos per vetllar per al seu compliment”.