L’ampliació del tramvia per la Diagonal ha disparat el nombre de viatgers del Trambesòs. Aquest dilluns fa un any de l’estrena del tram de gairebé dos quilòmetres entre Glòries i Verdaguer i les dades de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) avançades pel 3Catinfo mostren l’èxit de l’ampliació. Entre els mesos de gener i setembre d’enguany, les tres línies del Trambesòs (T4, T5 i T6) han guanyat un 35% de passatgers respecte a l’any 2024.
En concret, les estadístiques de l’ATM mostren que des de la posada en marxa de l’ampliació del tramvia per la Diagonal no hi ha hagut cap mes amb menys d’un milió de viatgers, una xifra rècord que demostra el gran potencial de la connexió. Així, en alguns mesos s’han registrat increments de les validacions per sobre del 40% en comparació amb l’any passat. I de fet, el pitjor mes del 2025 –l’agost, amb 1,042 milions de viatgers– té millors registres que el mes d’octubre del 2024, just abans de la inauguració de l’ampliació, que havia marcat el rècord de l’any passat amb 1,013 milions de passatgers.

Com afecta l’ampliació del tramvia a metro i bus?
Segons les previsions de l’ATM, l’ampliació per la Diagonal havia de portar al tramvia 24.000 viatgers diaris més durant els dies feiners amb relació a la demanda del 2023 i les estadístiques registrades durant el primer any apunten que era un càlcul força acurat, ja que estan a prop d’assolir-les. Bona part d’aquest augment de la demanda havia de provenir de l’L5 de metro per ajudar a descongestionar-la. De moment, l’estació de metro de Verdaguer (L4 i L5) ha notat un efecte positiu, sobretot en l’accés de l’L5 (+12,3%), igual que la de Glòries (L1), amb un 9,6% més de validacions. En canvi, la parada de Monumental (L2) registra un descens del 8,7%, igual que les estacions de Selva de Mar (-8,1%) i Maresme Fòrum (-11,4%), ambdues de l’L4 i situades en un dels extrems del Trambesòs.
En el cas del bus, l’ATM celebra que hi ha un augment d’intercanvis entre el tramvia i la xarxa d’autobusos. Les línies 6, 33 i 34, amb parada al costat d’una estació del tramvia, han augmentat les validacions entre el 6,2% i el 8,8%. Pel que fa a la línia 7, que té bona part del seu traçat per la Diagonal, també ha guanyat viatgers (+3,8%) tot i la nova competència. Per contra, la línia X1, el bus exprés que connecta Glòries i Francesc Macià, ha perdut un 8,3% de validacions.

