El transport públic domina les carreteres a Barcelona, però perd a la resta de l’Àrea Metropolitana. En aquest sentit, els desplaçaments que tenen la capital catalana com a destí o origen es fan -en la seva majoria- en transport públic. Ara bé, si es treu Barcelona de l’equació, per cada viatge en metro, tren o bus a Barcelona se’n fan dos amb cotxe o moto. Així ho confirmen les dades de les Enquestes de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) de l’ATM i Institut Metròpoli entre el 2004 i el 2023. El vehicle privat duplica, doncs, l’ús del transport públic a l’AMB, amb 1,1 milions de trajectes diaris en cotxe i similars, per 456.800 en bus o tren. Ara bé, sense dubte la guanyadora d’aquesta enquesta és la mobilitat activa, ja que les dades confirmen que un 51,1% dels desplaçaments al Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB) s’han fet caminant, en bicicleta, patinet elèctric i altres.
El 32,5% dels viatgers a l’AMB es van fer el 2023 amb vehicle privat, i el 16,4% amb transport públic, és a dir, la meitat. Deixant de banda la mobilitat activa, l’any passat 2 de cada 3 desplaçaments es van fer en cotxe, i el viatge restant, en bus, tren o metro. Lamentablement, doncs, tot i les polítiques de millora del transport públic i restriccions al vehicle privat, el pes d’un mode i l’altre ha estat estable en les últimes dues dècades: des del 2004, la quota del transport públic ha oscil·lat sempre entre el 32 i el 38%, excepte en el període pandèmic, quan va arribar a baixar fins al 25%. En concret, fa 20 anys es feien 2,6 milions de desplaçaments al dia en cotxe i en moto, però les xifres van créixer fins el 3,1 milions en els següents deu anys. Actualment, doncs, les xifres han caigut respecte a les de l’última dècada, però continuen assemblant-se a les del 2004, quan el cotxe i la moto van representar 4,7 milions de desplaçaments al dia, una xifra que es va elevar fins als 6,1 milions deu anys després, i que va arribar prop dels 6,6 milions l’any passat.

La situació fora de l’AMB: el cotxe multiplica per deu el transport públic
A l’AMB el transport públic ha perdut la guerra, però fora l’àrea metropolitana la bretxa és encara més fonda. Els trajectes que comencen i acaben a l’Àrea Metropolitana, però sense passar per la principal ciutat catalana: 1.114.900 es fan amb mobilitat privada i 456.800, amb la pública. Pel que fa a les comarques incloses a l’ATM però fora de l’RMB –l’Anoia, el Bages, el Berguedà, el Moianès i Osona–, els viatges en vehicle privat sumen vint vegades més que la competència pública. Alhora, segons el mateix informe, més del 90% dels desplaçaments entre comarques frontereres com el Moianès i el Vallès Occidental, el Moianès i Osona, l’Alt Penedès i el Garraf, l’Alt Penedès i l’Anoia o entre el Maresme i el Vallès Oriental es fan en cotxe o similar.