Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Alstom inicia les proves del primer tren de l’R-Aeroport d’FGC

La fàbrica d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) ha començat les proves de validació del primer tren de la futura línia R-Aeroport que gestionarà Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). El nou servei, que entrarà en funcionament entre finals de 2026 i principis de 2027, connectarà Barcelona amb l’aeroport del Prat amb expedicions cada 15 minuts a la T1 i la T2. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha explicat durant la visita a la fàbrica d’Alstom que el nou servei d’FGC suposa un salt endavant per a la xarxa ferroviària catalana. 

El president d’Alstom a Espanya i Portugal, Leopoldo Maestu, ha assegurat que els deu trens que sortiran de la factoria vallesana posaran el servei al nivell d’altres grans ciutats europees com Londres, Amsterdam, Roma o Viena. Respecte de l’oferta actual, la nova R-Aeroport doblarà les freqüències, amb trens cada quart d’hora, i connectarà l’estació de Sant Andreu Comtal amb la T1 en només 20 minuts, ja que només tindrà parades a La Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat i la T2. 

Un dels trens de la nova línia R-Aeroport d’FGC a la fàbrica d’Alstom / ACN

Les proves que s’estan fent a la fàbrica d’Alstom són l’últim tràmit abans d’iniciar testos sobre la infraestructura d’Adif. El primer tren que ha sortit de la planta de Santa Perpètua de Mogoda es troba completant les proves estàtiques i dinàmiques a les instal·lacions de la companyia i, cop finalitzades, es faran proves de frenada i tracció sobre la xarxa ferroviària. Segons ha explicat la mateixa Alstom, els trens s’ha dissenyat especialment per l’R-Aeroport, ja que disposen de passadissos més amples per facilitar tràfec de maletes i més espai per a equipatge i bicicletes. També disposen de sistemes d’informació al viatger, endolls, punts de càrrega USB i xarxa wifi.

Una adjudicació polèmica

L’adjudicació de l’R-Aeroport a FGC va ser molt criticada pel Ministeri de Transports i per Renfe, que consideraven que trencava la unitat de Rodalies. Tampoc el PSC va acollir la notícia amb molt entusiasme. La decisió la va prendre el Departament de Territori el 2019, quan estava en mans de Junts, però l’arribada dels socialistes a la Generalitat no ha canviat les coses malgrat la seva oposició inicial. El Govern de Salvador Illa va avalar a finals del 2024 el tren llançadora fins a l’aeroport malgrat les advertències sobre el risc que el nou servei pot congestionar encara més els túnels de Barcelona.

El llavors coordinador del Pla Rodalies i actual comissionat de la Generalitat pel traspàs de Rodalies, Pere Macias, va titllar de “decisió pèssima” l’anunci pel risc d’empitjorar l’embut de la línia. El president de Renfe d’aquella època, Isaías Táboas, també va criticar el fet que fos un tren llançadora i no una reconfiguració de l’R2 o l’R4, ja que suposa una “dificultat afegida” per a l’operativa. “Més enllà de qui ho faci, és una mala configuració i canviar-ho per un servei exclusiu ens complica perquè perd capacitat i fiabilitat”, va afegir Macías quan ara fa quatre anys es va presentar el pla de Rodalies 2020-2030. “Tenim un embut a la part central amb quatre vies i posar una llançadora és afegir-ne dues més. Des del punt de vista de configuració de les xarxes és una decisió pèssima”, lamentava. 

De fet, l’actual secretari general de Territori, Jordi Terrades, també era partidari d’integrar el servei a l’aeroport a través de l’R2 o l’R4 per millorar la connexió dels Vallès amb l’aeroport. La posada en marxa de l’R-Aeroport depenen de la finalització dels accessos ferroviaris a l’aeroport, que han d’acabar abans de final d’any. Abans de l’estiu, Adif va explicar que els treballs, que tenen un pressupost de 400 milions, estaven al 80%.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa