El govern de Jaume Collboni presentarà un recurs contra la sentència del Jutjat Contenciós Administratiu número 14 que ha tombat la reforma de la Via Laietana. Es tracta de la segona resolució contrària contra la remodelació de l’artèria després de la de juny de l’any passat, que va emetre el mateix jutjat. L’Ajuntament ja va recórrer la primera sentència.
“Estem absolutament convençuts de la bona feina que s’ha fet per part dels equips de la casa i de la legalitat de la transformació”, ha defensat la primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet. El govern de Collboni ha remarcat que Barcelona no es pot permetre un “urbanisme judicialitzat permanentment”, en referència al fet que ja són diversos els casos de sentències contràries al consistori per remodelacions de carrers, com les dels eixos verds de l’Eixample, bàsicament per no haver modificat el Pla General Metropolità (PGM) com requeria la tramitació.
En avaluació
No obstant això, Bonet ha reconegut que la mobilitat de la Via Laietana s’està avaluant i es faran els “ajustos” que calguin. Una de les demandes que hi ha sobre la taula és que es permeti els veïns i comerciants del Gòtic accedir al barri des del carril ascendent, un gir que segurament el consistori acabarà autoritzant.

Els dos contenciosos contra l’Ajuntament van ser interposats per la Cambra de Concessionaris d’Infraestructures, Equipaments i Serveis Públics i la unió d’eixos comercials Barcelona Oberta. En la sentència, la jutgessa posa el focus en què es tracta “d’una artèria urbana d’interès metropolitana” de la xarxa viària bàsica, i només pot ser modificada per la Subcomissió d’Urbanisme de Barcelona, que és un òrgan de la Generalitat de Catalunya. Titlla la comissió municipal que va aprovar les obres d’un òrgan “manifestament incompetent”. I conclou que la reforma ha modificat el caràcter de la via, passant dels cinc carrils que tenia el carrer abans -tres de baixada i dos de pujada- a dos de baixada i un de pujada (amb un carril bici d’1,90 metres). “Hi ha una reducció del 40%”, ha escrit.
Precisament, l’entitat Mou-te per Barcelona, de la qual forma Barcelona Oberta, ha aplaudit la sentència i ha recordat que “el projecte s’ha executat sense un veritable consens ciutadà i amb un únic objectiu: restringir dràsticament la circulació del vehicle privat”. Mou-te per Barcelona diu que les demandes del teixit veïnal i empresarial no han estat escoltades pel veïnat.
Demanen dos carrils en sentit ascendent
Mou-te per Barcelona diu que el sentit ascendent de la circulació de la Via Laietana, amb un únic carril de circulació (juntament amb el citat carril bici), “provoca colls d’ampolla circulatoris i limita severament l’accés a Ciutat Vella, afectant especialment treballadors, serveis, comerç, restauració i transport de mercaderies”. Per a l’entitat, el consistori ha de refer la remodelació i garantir que hi hagi dos carrils de pujada a la Via Laietana, un per als vehicles privats i un altre per a busos i bicicletes.
❌La sentència que qüestiona el procediment per transformar la Via Laietana i reduir-ne el trànsit 🏎️ està allunyada de la realitat.
— jordi rabassa (@jrabassa) July 11, 2025
🌿Davant l’emergència climàtica, cal garantir la salut de tothom.
➡️L’Ajuntament l'ha de recórrer, com ja va fer amb Consell de Cent. https://t.co/i428bZBSNv
“Cal garantir la salut de tothom”, diu Barcelona en Comú
El regidor de Barcelona en Comú i extitular del districte de Ciutat Vella amb Ada Colau d’alcaldessa, quan es va iniciar la reforma de la Via Laietana, ha criticat la resolució judicial. “La sentència que qüestiona el procediment per transformar la Via Laietana i reduir-ne el trànsit està allunyada de la realitat. Davant l’emergència climàtica, cal garantir la salut de tothom”.