L’obra de més envergadura que afronta Barcelona és l’ampliació de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat, que es va posar en marxa el gener d’enguany i durarà cinc anys -hauria d’estar en marxa el 2029- per unir la plaça d’Espanya amb Gràcia i permetrà la connexió de les línies de Baix Llobregat-Anoia amb la del Vallès. Hi haurà parada a les noves estacions d’Hospital Clínic i Francesc Macià, en un trajecte que durarà 7 minuts. El nou traçat passarà per sota d’infraestructures ja existents, com els túnels de l’L1 i l’L3 a plaça d’Espanya o un tram de l’L5. I si bé no serà fins a finals del 2025 que la tuneladora començarà a perforar a la Gran Via, entre els carrers Llançà i Vilamarí i a una profunditat d’entre 40 i 52 metres, aquest estiu serà també un moment important d’aquestes obres. Si ens fixem en l’afectació en la mobilitat en transport públic, és cert que les obres que es fan en diferents línies del Metro de Barcelona són més rellevants –18 estacions estaran fora de servei en diferents períodes de l’estiu-, però les obres de FGC també tindran el seu impacte en la mobilitat interna aquest estiu. Ara bé, a diferència del suburbà, el servei de l’L8 de FGC no es veurà afectat per les intervencions.

Talls de carrers per obres de l’L8
L’Ajuntament ha informat que aquest dimarts, 25 de juny, s’han iniciat els treballs d’obra civil del pou d’emergència de l’L8 al carrer del Consell de Cent. Això comporta el tall del carrer del Consell de Cent amb Comte d’Urgell i la restricció, a aquesta última via, dels carrils de circulació que han passat de 3+bus a 2 carrils de trànsit. L’afectació també comporta el tall del carril bici, amb desviaments per la xarxa existent més propera. En paral·lel es mantenen les ocupacions per l’execució del vestíbul de l’estació de l’Hospital Clínic.
Per altra banda, fins al 14 de juliol estarà tallat el carrer de Llança a banda i banda de la Gran Via, on també es restringeix un carril de circulació, a causa de l’inici de les obres del pou d’atac de la Gran Via amb els treballs de contenció de terres previs a l’execució del recinte del pou d’atac. A partir del 15 de juliol es canvia de fase, desplaçant els carrils de trànsit i mantenint la restricció d’un carril a la Gran Via. També a partir d’aquesta data es farà l’ocupació del parc de Joan Miró per dur a terme la implantació del pou de terres.

La plaça d’Espanya també patirà talls de circulació fins al 30 d’agost
Segons informa el consistori, durant aquest estiu hi ha programades diverses obres per executar encreuaments de serveis a l’àmbit de la plaça d’Espanya, que comportaran talls viaris des d’aquest dissabte, 29 de juny, i que s’aniran fent successivament en diversos punts de la plaça fins al 30 d’agost.
També pels treballs d’execució de l’estació de la plaça de Gal·la Placídia s’hauran de fer intervencions d’encreuaments de serveis a partir del 13 de juliol, successivament, fins al 21 de juliol, que suposaran restriccions puntuals de trànsit. Les tasques de canalitzacions de serveis afectats, que van començar el 17 de juny i s’allargaran fins a finals de juliol, amb afectacions tant a la vorera com als carrils de circulació de la Via Augusta. Finalment, a la zona de la futura estació de Francesc Macià ja hi ha ocupacions de vorera i afectacions puntuals del carril bus per l’execució d’un nou col·lector i el desviament dels serveis afectats.
Consulta aquí tot el catàleg d’obres a Barcelona de l’estiu 2024