Adif ha donat llum verda aquesta setmana a les proves a les vies d’alta velocitat de La Sagrera. L’objectiu és que els trens del corredor entre Barcelona i la frontera francesa passin pel seu interior per la via del costat mar abans d’acabar l’any. A més, aquesta mateixa setmana també s’habilitaran quatre de les deu vies a la Zona de Tractament Tècnic de Trens (ZTTT), que de moment només estaran disponibles per estacionar els trens. Això ja servirà per descongestionar l’estació de Sants.
Les previsions són que en el 2026 ja es pugui utilitzar la totalitat de la ZTTT, destinada a la neteja i avituallament dels trens, així com l’altra via de circulació. La Sagrera, però, encara tardarà a obrir als viatgers, perquè el projecte d’arquitectura interior de l’estació no està ni tan sols definit.

La tercera gran fita: que els trens deixin de passar a cel obert
Mentre es continua esperant el moment per obrir l’estació al complet, Adif manté la previsió que abans d’acabar l’any els trens d’alta velocitat que van cap a Girona i França comencin a passar per l’interior i no a cel obert com en l’actualitat. La zona destinada a l’alta velocitat està a la part superior de la futura estació de la Sagrera, per sobre de les andanes de Rodalies per on ja circulen trens des de fa quatre anys tot i que no s’hi aturen.
Per ara, la circulació de l’alta velocitat es farà només en la via del costat mar, ja que la del costat muntanya encara està en construcció. Previsiblement, el 2026 ja es podran utilitzar les dues vies. Fins llavors, es mantindrà la circulació per via única entre l’estació de Sants i Mollet per als trens d’alta velocitat que entren o surten de Barcelona. Un cop les dues vies passin per l’interior, també entraran en servei les deu vies de la ZTTT destinades a les tasques de neteja, càtering i gestió de tripulacions. Aquesta zona està separada de les vuit andanes que en un futur, amb data encara per determinar, donaran servei als viatgers.
Com són les proves que s’estan fent aquesta setmana?
Les proves d’alta velocitat a l’estació van començar aquest dilluns i continuaran fins divendres. Per ara estan passant dues locomotores de més 110 tones i dos vagons amb 80 tones més de càrrega. És la primera vegada que passen trens pel tercer pis de l’estació, per la qual cosa s’està confirmant mitjançant 217 punts de mesura d’alta precisió que l’estructura és estable i suporta el pas de la càrrega.
“És una prova per veure que realment l’estructura es comporta com volem, que té els desplaçaments que ha de tenir un cop la carreguem”, ha explicat el cap de construcció de l’estació de La Sagrera, Alberto Alcañiz, en declaracions a l’ACN. El responsable dels treballs ha explicat que el següent pas serà tramitar la documentació corresponent amb l’Agència de Seguretat Ferroviària. Si tot va com està planificat, a l’octubre es provarà el sistema de senyalització ERTMS.