L’ús del patinet elèctric ha caigut per primera vegada en quatre anys a Barcelona. Una dada significativa que podria marcar l’inici de la fi del boom d’aquests vehicles que han conquerit els carrers —i les voreres— de la ciutat. L’informe que elabora el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) apunta que el 2023 l’ús del patinet va caure 4,68 punts i la seva quota modal en els desplaçaments als carrils bici es va situar en el 27,46%, la més baixa des de l’any 2020.

En concret, se n’ha reduït l’ús en gairebé una de cada cinc (17,04%) ubicacions analitzades per l’entitat en relació amb l’informe del 2022. Tot i que el BACC no en treu una conclusió definitiva, sí que reconeix que la pèrdua de popularitat “pot estar motivada per la prohibició d’entrar-lo al transport públic i també per la pèrdua d’atractiu a causa de les diferents campanyes de control que s’han fet”. Els patinets elèctrics van irrompre amb força el 2020, l’any de la pandèmia, i van suposar el 29% dels desplaçaments pels carrils bici de Barcelona. En els dos anys posteriors es va consolidar amb creixements constants al voltant del 2% i enguany han caigut en picat.
Augment de la sinistralitat de bicis i patinets
L’augment dels desplaçaments en bici i patinet dels últims anys també ha anat associat a un increment de la sinistralitat i de les víctimes d’accidents de trànsit a Barcelona. Tot i que en termes absoluts el nombre d’accidents es va reduir, el 2023 hi va haver 26 ciclistes ferits de gravetat després d’un accident —el triple que el 2022— i 11 conductors de patinet —el doble que l’any anterior— en la mateixa situació. També va morir dues persones que circulaven en patinet. La primera tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha anunciat una revisió “urgent” de l’ordenança municipal per obligar els conductors de patinet a portar casc. “Continuarem reforçant el diàleg amb els grups per aconseguir el posicionament favorable i aprovar l’ordenança com més aviat millor”.

La bicicleta elèctrica, la reina dels carrils bici
L’estudi del BACC sobre la mobilitat als carrils bici de la capital catalana també ofereix una altra realitat contundent: les bicicletes elèctriques han conquerit Barcelona. Gairebé el 61% de la mobilitat als carrils bici barcelonins és amb aquest tipus de vehicles. En el cas del Bicing, encara és més evident i el 80% dels desplaçaments analitzats eren bicicletes elèctriques.